هوش مصنوعی آمازون
دوشنبه 06/فروردین/1403 95 دات وب

هوش مصنوعی آمازون

انتظار می رود صنعت هوش مصنوعی تا سال 2028 بیش از 422 میلیارد دلار رشد کند. براساس نظرسنجی McKinsey Global در سال 2020، 50 درصد شرکت ها گزارش داده اند که دست کم در یکی از فعالیت های مربوط به کسب وکار خود از هوش مصنوعی استفاده می کنند.

آمازون و هوش مصنوعی

آمازون از هوش مصنوعی در فناوری تشخیص صدا و یادگیری ماشین مبتنی بر فضای ابری در سرویس های وب آمازون (AWS) استفاده می کند. این شرکت در سال 1994 تأسیس شد و در تجارت الکترونیک و تکنولوژی ابری تخصص دارد. آمازون در سال های 2015 و 2016 وارد حوزه ی توسعه هوش مصنوعی شد؛ یعنی زمانی که طیف وسیعی از دستگاه های الکسا را به قابلیت تشخیص صدا مجهز کرد.

درآمد سالانه آمازون برای سال 2022، حدود 502٫2 میلیارد دلار گزارش شده است که بخش بزرگی از آن شامل حوزه هوش مصنوعی می شود. خود شرکت از هوش مصنوعی برای فروشگاه آنلاین، الگوریتم های به کار رفته در الکسا و سایر محصولاتش استفاده می کند. افرادی که به تازگی وارد حوزه هوش مصنوعی شده اند، می توانند از راه حل های یادگیری ماشین آمازون ازطریق هاب SageMaker JumpStart استفاده کنند. آمازون حتی چت باتی برای برقراری مکالمه با هوش مصنوعی به نام Amazon Lex توسعه داده است.

فروشگاه آمازون به صورت گسترده تر به استقبال هوش مصنوعی می رود

آمازون اکنون به فروشندگان امکان می دهد که با استفاده از هوش مصنوعی، فهرست های جدیدی ایجاد کنند. آمازون سال گذشته ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی مولد را راه اندازی کرد تا به فروشندگان کمک کند با وارد کردن چند کلمه در مورد محصول، به سرعت فهرست های اطلاعاتی ایجاد کنند. آمازون حالا می خواهد با هوش مصنوعی، ایجاد فهرست از کالاهایی که قبلاً وارد سایت فروشنده شده اند را ساده تر کند. ابزار جدید آمازون از هوش مصنوعی برای تحلیل جزئیات آدرس یک محصول در سایت دیگر و ایجاد فهرست آمازون استفاده می کند. این ویژگی به زبان انگلیسی برای فروشندگان در ایالات متحده ارائه می شود.

فهرست کالا در آمازون

آمازون در بیانیه ای گفت: «علاوه بر استفاده از مقادیر کم متن یا تصویر برای تولید فهرست ها، ما اکنون درحال راه اندازی این قابلیت هستیم که فروشندگان به سادگی از اطلاعات موجود خود استفاده کنند و فقط با ارائه ی آدرس یک سایت به آمازون که به طور خودکار توسط ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی ما تحلیل می شود، استفاده کنند تا بتوانند لیست های اطلاعاتی باکیفیت و یکپارچه برای فروشگاه آمازون بسازند.»

آمازون سال گذشته ابزاری را برای تبلیغ کنندگان ارائه کرد تا از طریق دستور متنی، پس زمینه تولید کنند. در آن زمان، شرکت گفت که پس زمینه ی ایجاد شده با هوش مصنوعی برای یک محصول می تواند 40 درصد نرخ کلیک بیشتر در مقایسه با پس زمینه ی سفید ایجاد کند.

آمازون می گوید که بیش از 100 هزار فروشنده، ابزارهای هوش مصنوعی را امتحان کرده اند و به طور میانگین 80 درصد از فروشندگان پیشنهادهای ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را می پذیرند.

دوره آموزشی هوش مصنوعی رایگان آمازون

آمازون قصد دارد دوره ی آموزشی رایگانی با محوریت هوش مصنوعی برگزار و به شرکت کنندگان آن گواهینامه ی معتبر اعطا کند. آمازون، غول فناوری آمریکایی، اعلام کرده است که قصد دارد دوره ای مجازی و کاملاً رایگان با محوریت هوش مصنوعی مولد به نام AI Ready برگزار کند تا مهارت های تفکر انتقادی در فناوری را در جوانان و بزرگسالان پرورش دهد.

به نظر می رسد آمازون با برگزاری این دوره قصد دارد تا هوش مصنوعی خود را بیش از پیش به پیشگامان امروزی این حوزه در سرتاسر جهان بشناساند. این دوره ی مکملی برای برنامه های آموزش مهارت مبتنی بر هوش مصنوعی AWS است که آمازون ارائه می دهد و شامل 8 کورس (دوره) است که توسعه و مدیریت پروژه در هوش مصنوعی را پوشش می دهند.

آمازون می گوید که تاکنون 21 میلیون نفر از طریق برنامه هایش مهارت های رایانش ابری AWS را فراگرفته اند و امیدوار است که 2 میلیون نفر دیگر نیز تا سال 2025 از دوره های هوش مصنوعی این شرکت استفاده کنند.

راه اندازی کافی نت و راه های درآمد زایی آن

آمازون در ماه اکتبر 2022 از تصاحب شرکت رباتیک iRobot Corp خبر داد که بی شک حضور این غول دنیای فناوری را در حوزه ی محصولات خانگی مبتنی بر هوش مصنوعی گسترش خواهد داد. جالب است بدانید آمازون برای پیش برد نوآوری در حوزه هوش مصنوعی، مسابقات Alexa Prize را بین دانشجویان برگزار می کند.

غول فناوری آمریکایی معتقد است که تقاضا برای افراد مستعد در حوزه ی هوش مصنوعی رو به رشد است و شرکت ها حاضرند برای استخدام افراد متخصص در این زمینه مبالغ بیشتری پرداخت کنند.

این دوره ی آموزشی تا حدودی متمرکز بر معرفی و شناساندن هرچه بیشتر تولیدات مبتنی بر هوش مصنوعی آمازون به دیگران است. این شرکت امکان یادگیری غیر فنی را فراهم کرده است تا افراد عادی را با مفاهیم کلی هوش مصنوعی مولد و اصول طراحی پروژه در زمینه ی هوش مصنوعی آشنا کند. کاربران در این دوره ی آموزشی، نحوه ی استفاده از CodeWhisperer را می آموزند که ابزار تولیدکننده ی کد هوش مصنوعی آمازون است.

کورس های دیگر این دوره به مباحث مربوط به یادگیری ماشین AWS و مدل های زبانی اختصاص دارند. در این دوره، کار با Bedrock و بستر و مجموعه ابزار تولید اپلیکیشن های هوش مصنوعی آمازون نیز به کاربران آموزش داده می شود. این مجموعه ابزار می تواند فناوری هوش مصنوعی آمازون را همپای بازیگران بزرگی همچون OpenAI و گوگل جلوه دهد.

علاقه مندان به دوره های رایگان آمازون می توانند به آموزش اولیه ی هوش مصنوعی و معرفی CodeWhisperer در وب سایت AWS Educate دسترسی داشته باشند. سایر دوره های رایگان، ازجمله آموزش استفاده از مولد گفتار به متن Amazon’s Transcrib در وب سایت AWS Skill Builder دردسترس خواهند بود.

هوش مصنوعی آمازون

ابزار هوش مصنوعی آمازون

چت بات Q

آمازون هوش مصنوعی جدید خود را اینگونه توصیف می کند: Q نوع جدیدی از دستیار مولد مبتنی بر هوش مصنوعی است که به طور ویژه برای کار طراحی شده و می تواند در کسب و کارها نیز استفاده شود.

کسب وکار خدمات ابری آمازون موسوم به AWS در رویداد re:Invent از چت بات هوش مصنوعی جدیدی شبیه به ChatGPT پرده برداشت. این چت بات با نام «آمازون Q» برای سازمان ها ساخته شده است و می تواند به سؤالاتی درباره شرکت ها پاسخ دهد. کاربران می توانند از طریق AWS Management Console یا سرویس های اختصاصی هر شرکت یا اسلک و دیگر اپ های شخص ثالث به Amazon Q دسترسی پیدا کنند. سلیپسکی می گوید سؤالاتی که کاربران از آمازون Q می پرسند، برای آموزش هیچ یک از مدل های مبنایی این شرکت استفاده نخواهد شد.

چت بات هوش مصنوعی آمازون Q همچنین می تواند با همه مدل های موجود در سرویس Amazon Bedrock نظیر Llama 2 و Claude 2 کار کند. این شرکت مدعی است که خود سازمان ها می توانند تصمیم بگیرند که کدام مدل برای کاربرد آن ها مناسب تر است.

درآمدزایی از هوش مصنوعی

AWS می گوید دستیار Q با داده های مربوط به 17 سال دانش به دست آمده توسط بخش خدمات ابری آمازون آموزش داده شده است و می توانید درباره AWS هم از آن سؤال کنید. این چت بات در واقع می تواند بهترین خدمات AWS موجود برای یک پروژه را هم به شما پیشنهاد کند.

آمازون Q درحال حاضر تنها برای کاربران سرویس Amazon Connect در دسترس است. اما در آینده برای کاربران سایر سرویس ها ازجمله Amazon Supply Chain و Amazon QuickSight هم در دسترس قرار خواهد گرفت. گفته شده است که این چت بات هوش مصنوعی در هر سرویس ظاهراً اندکی با دیگری تفاوت خواهد داشت. هزینه استفاده از چت بات Amazon Q از ماهانه 40 دلار شروع می شود.

ابزار هوش مصنوعی آمازون

ابزار تولید کننده تصویر تایتان

آمازون برای رقابت با ابزارهای هوش مصنوعی تولید کننده تصویر، از مدل جدیدی به نام Titan Image Generator رونمایی کرد.

ابزار هوش مصنوعی آمازون موسوم به تایتان، متن را به عکس با کیفیت استودیویی تبدیل می کند و رقیبی برای نمونه های موجود ازجمله DALL-E محسوب می شود.

آمازون برای رقابت با ابزارهای هوش مصنوعی تولیدکننده ی تصویر، از مدل جدیدی به نام Titan Image Generator رونمایی کرد. این ابزار می تواند متن ورودی کاربر را به تصاویر واقعی با کیفیت استودیویی تبدیل کند و برای جلوگیری از سوگیری، لایه های محافظتی دارد.

تایتان برنامه یا وب سایت مستقلی نیست و در واقع ابزاری محسوب می شود که توسعه دهندگان می توانند از آن برای ساخت برنامه های تولیدکننده تصویر بهره ببرند. توسعه دهندگان برای استفاده از مدل هوش مصنوعی آمازون، به اکانت Amazon Bedrock نیاز دارند.

سوامی سیواسوبرامانیان، معاون پایگاه داده، تجزیه وتحلیل و یادگیری ماشینی AWS پیش نمایشی از مدل Titan Image Generator به نمایش گذاشت و به توانایی های فناوری مذکور برای ساخت تصاویر و حتی تغییر پس زمینه اشاره کرد. به نظر می رسد مدل هوش مصنوعی مورد اشاره برای کاربران سازمانی درنظر گرفته شده و مثل DALL-E یا میدجورنی تمرکز ویژه ای بر مصرف کنندگان عادی ندارد.

همه ی تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی تایتان آمازون، به طور خودکار با واترمارک نامرئی برچسب گذاری می شوند. واسی فیلومین، معاون هوش مصنوعی مولد در AWS به ورج گفت این اقدام بخشی از تعهدات داوطلبانه ای است که شرکت متبوعش در ماه جولای با کاخ سفید امضاء کرد.

فیلومین در بخشی از توضیحاتش گفت: «ما راهی برای علامت گذاری تصاویر تولید شده با تایتان نیاز داشتیم که با عکس اصلی تداخل نداشته باشد و از طرفی نتوان آن را برش داد یا فشرده سازی کرد.» او در ادامه تأیید کرد واترمارک های اعمال شده روی تصاویر ساخته شده با تایتان، فقط به فراداده های فایل آن محدود نمی شوند.

آمازون API خاصی طراحی کرده که می تواند منبع تصویر مورد نظر کاربران را بررسی کند. واترمارک یا شناسایی محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی، بخش کلیدی دستور اجرایی دولت بایدن درمورد هوش مصنوعی است. شرکت هایی مثل مایکروسافت و ادوبی برای رسیدگی به این موضوع، از سیستم اعتبارسنجی (C2PA) بهره می برند.


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)