راه های افزایش پاسخ دهی پرسشنامه
دوشنبه 24/بهمن/1401 1185 طراحی سایت وب سایت

راه های افزایش پاسخ دهی پرسشنامه

افزایش پاسخ دهی پرسشنامه مستقیما روی کیفیت، زمان پژوهش، هزینه، اعتبار و نتایج پرسشنامه و در نهایت تصمیماتمان تاثیر گذار است. اگرچه در ادبیات و منابع موجود، روش ها و تکنیک های مختلفی برای افزایش نرخ پاسخ دهی ارائه شده، ولی الزاما همه آن ها، همیشه و تحت هر شرایطی (نوع و موضوع پرسشنامه، ویژگی های جامعه ی هدف یا همان مخاطبان پرسشنامه، حجم نمونه ی مورد نیاز و...) به افزایش نرخ پاسخ دهی منجر نمی شوند.

با اهمیت ترین مواردی که روی نرخ پاسخ دهی اثر دارند را بیان می کنیم. با ما همراهی کنید.

پرسشنامه را برای چه کسانی ارسال کنیم؟

اولین گام و شاید حتی با اهمیت ترین مسئله این موضوع است که پرسشنامه را برای افراد مناسب بفرستیم. گزینش افراد درست یا به عبارتی انتخاب گروهی مناسب از این جهت اثر گذار است که اگر افراد احساس کنند سوالاتی که پرسیده می شود مربوط به مسائل و مشکلات واقعی زندگی روزمره ایشان است، رغبت بیشتری به جواب دادن پرسشنامه خواهند داشت. به عنوان نمونه فرض بگیرید پرسشنامه ای در مورد عادات ورزشی افراد را به دو گروه بدهید، گروه اول، افرادی هستن که آخرین بار در صف مدرسه ورزش کردن و گروه دوم کسانی باشند که همیشه حداقل دو روز در هفته ورزش می کنند.

به نظر شما نرخ پاسخ دهی کدام گروه بیشتر است؟

به خاطر اهمیت این مسئله، مثلا در دیوار قبل از ارسال پرسشنامه برای هر پژوهش، فاز کاربرگزینی تعریف شده است. یعنی سعی بر آن است که ویژگی های جامعه ای مورد مطالعه بررسی شود و پرسشنامه برای افراد درستی فرستاده شود تا وقت و انرژی خود کاربرها تلف نشود و بالاترین نرخ پاسخ دهی را داشته باشیم.

پرسشنامه

در چه زمانی پرسشنامه را ارسال کنیم؟

در دنیای امروز، اکثریت به قدری درگیر مسائل و مشکلاتشان هستند که حتی ممکن است، برای انجام بعضی از کارهای خودشان هم زمان کافی نداشته باشند. در چنین شرایطی، آیا فکر می کنید تمایل به پاسخ دهی به سوالات شما را داشته باشند؟

بنابراین اگر حین درگیری های روزمره افراد به سراغشان برویم و بخواهیم چند دقیقه از وقتشان را به جواب دادن پرسشنامه اختصاص بدهند، احتمالا خوشحال نمی شوند و از جواب دادن به سوالایی که از نظرشان بی منفعت است، استقبال نمی کنند. پیشنهاد می کنم زمان ارسال پرسشنامه را طوری انتخاب کنید که در زمان های پیک کاری افراد در جامعه ی مورد مطالعه نباشد. بی شک منطقی نیست در مورد زمان ارسال پرسشنامه نسخه ی واحدی تجویز کنید.

مثلا در دیوار سعی شده پرسشنامه ای را در شرایط مشابه و یکسان، اما در ساعات مختلف روز برای کاربران یک جامعه ارسال کنند و نرخ پاسخ دهی را مقایسه کنند. نتایج و تست ها نشان دادن که در مورد جامعه ی مورد بررسی ما، فرستادن پرسشنامه در ساعت های میانی روز و ساعت های ابتدایی شب نرخ پاسخ دهی بیشتری نسبت به سایر ساعت ها دارند. اما نکته اینجاست که با تغییر جامعه به جامعه ای با ویژگی های متفاوت ممکن است این نتایج تغییر کنند.

چطور انگیزه ایجاد کنیم؟

منظور از ایجاد انگیزه یعنی با یک هدیه از کاربر بابت وقتی که برای پرسشنامه ی شما صرف کرده، تشکر کنید.

پژوهشگران در این زمینه نشان دادن که ایجاد انگیزه می تواند تا 2برابر نرخ پاسخ دهی را افزایش دهد. هدیه و انگیزه دادن انواع مختلفی دارد، اما معمولا به دو دسته ی انگیزه ی نقدی و غیر نقدی تقسیم می شود که البته انگیزه های نقدی نسبت به انگیزه های غیر نقدی تاثیر بیشتری روی افزایش نرخ پاسخ دهی دارند. ما سعی کردیم در پژوهش هایی که وقت بیشتری از کاربر می گیرند، با هدیه های کوچک کاربر را تشویق می کنیم تا کاربر ها هم تمایل کافی را برای مشارکت در پژوهش ها داشته باشند.

آیا کوتاه و متمرکز بودن پرسشنامه مهم است؟

توضیح زیاد در هر سوال در پرسشنامه منجر به بی حوصلگی مخاطب می شود و یکی از پر تکرارترین دلایلی که باعث می شود افراد پرسشنامه رو کامل نکنند همین امر می باشد. کوتاهی پرسشنامه و کم کردن تعداد سوالات می تواند نرخ پاسخ دهی را تا 2 برابر افزایش بدهد. فراموش نکنید گاهی هم ممکن است ماهیت پژوهش، طوری باشد که باید در مورد طیف وسیعی از موضوعات سوال پرسیده شود، در این مواقع این مسئله پیش می آید که آیا باید تحت هر شرایطی و به هر قیمتی پرسشنامه را کوتاه کرد؟ قطعا نه! در واقع باید بین ارزش افزوده پرسیدن بعضی از سوالات و کوتاه کردن پرسشنامه (و در نتیجه افزایش نرخ پاسخ دهی) تعادل یا توازن برقرار کرد. یا از راه های دیگری استفاده کرد، مثلا اگر سوالات پرسشنامه با هم ارتباط معنایی و هم بستگی ندارند، می شود پرسشنامه را چند بخش کرد تا کوتاه تر شود.

پرسشنامه

استفاده از قالب و ساختار مناسب برای پرسشنامه چیست؟

همانطور که می دانید اکثر پرسشنامه ها آنلاین هستند، ابزارهای مختلفی هم برای طراحی پرسشنامه ارائه شده اند که هر کدام ساختار مخصوص به خودشان را دارند. این ساختار ها به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند: قالب هایی که همه سوالات رو به شکل لیست، پشتِ سر هم و فقط در یک صفحه به همراه اسکرول نمایش می دهند و دسته دوم که هر سوال را در یک صفحه قرار دادن و کاربر بعد از جواب دادن به یک سوال، با زدن یک دکمه یا توسط سیستم خودکار به صفحه بعدی منتقل می شود.

اما گمان می کنید کدام یکی از این دو قالب بهتر عمل می کنند و باعث افزایش نرخ پاسخ دهی می شوند؟ می توان به این پرسش این گونه پاسخ داد که هیچ کدام، تحقیقات نشان می دهند که نرخ پاسخ دهی در این دو حالت تفاوت چندانی با هم ندارند، اما حالت سومی نیز وجود دارد که ترکیبی از این دو مدل و می تواند نرخ پاسخ دهی را تا حد خوبی افزایش داد. در این حالت، باید سوالات مرتبط را نظم داد و هر گروه را در یک صفحه مجزا قرار داد و زمانی که نوع و موضوع سوالات تغییر کرد، کاربرِ پاسخ دهنده را به صفحه بعدی انتقال داد.

رفع کنجکاوی کاربر

بعضی از کاربرها دوست دارند بدانند که ما چرا داریم از آن ها سوال می کنیم، یا چرا از آن ها می خواهیم که پرسشنامه ای را برایمان پر کنند. شما در آخر نظر سنجی می توانید توضیحی برای رفع این کنجکاوی در اختیار این نوع از کاربران بگذارید. که در صورت شرکت دادن در نظر سنجی های بعدی کاربران بهتر وقت برای پر کردن پرسشنامه ها بگذارند.

شما تا به امروز از چه روش هایی برای افزایش نرخ پاسخ دهی استفاده کردید و چقدر این روش ها برای کسب و کارتان موثر بودند؟ شما می توانید با درج مقاله ای برای ما این تجربیات را برای افراد دیگر نیز به اشتراک بگذارید.

درج رایگان مقاله در بخش نویسنده شو

در آخر این را متذکر شوم که معمولا افراد علاقه ای به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی و خصوصی خودشان با دیگران ندارند، بنابراین سعی کنید در مورد مسائل خصوصی سوال نکنید. اما اگر واقعا نیاز دارید در پرسشنامه در مورد اطلاعات خصوصی افراد است، حتما قبل از مطرح کردن سوالتان توضیحاتی درباره اینکه به چه اطلاعات خصوصی ای در مورد آن ها نیاز دارید و از این اطلاعات چه استفاده ای می کنید، ارائه بدهید و براشان توضیح شفافی را لحاظ کنید که اطلاعاتشان را با شخص یا سازمان دیگه ای به اشتراک نمی گذارید. کاربران در این زمینه ها دقت بالای به خرج می دهند. ارائه ی این توضیحات کمک می کند تا پاسخ دهندگان به شما اعتماد کنند و به سوالات شما جواب بدهند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)