هدف و مزایای نیچ مارکتینگ
دوشنبه 12/دی/1401 41 تحلیل و بررسی

هدف و مزایای نیچ مارکتینگ

اما بعد از خواندن این مقاله، شما می دانید که این موضوع صحت ندارد. بدیهی است که یک بیزینس که به عنوان مثال در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت می کند نمی تواند وارد بازار فروش قهوه شود و محصولاتش را در آنجا ارائه کند! هر بیزینس با توجه به محصولاتی که ارائه می دهد بازار و همچنین مشتریان مخصوص صنعت خود را هدفگیری می کند و اینجاست که به Niche Market می رسیم.

Niche Marketing چیست؟

Niche Market یک بخش متمرکز و هدفگیری شده از بازار کلی است که در آن محصولات و خدمات مخصوص به فروش می رسند. در این بین الگوی نیچه مارکتینگ به سمت تقاضا نگاه می کند و از مشتریان خریدار محصول یا افرادی که به طور بالقوه می توانند مشتری محصول باشند نیاز سنجی کرده و بر اساس آن اقدام به عرضه محصولی متناسب می کند.
در این مسیر الگوی بازاریابی نیچ یا گوشه بازار، حفظ بازار تأمین نیازهای خاص جامعه است. در واقع هدف این است که نیازهای قشر مشخصی از جامعه (مشتریان بالقوه) را هدف تولید خود قرار دهید تا به این روش علاوه بر کسب رضایت مشتریان، بازاری همیشگی و وفادار را برای محصولاتتان داشته باشید. این سبک از بازاریابی را «نیچ مارکتینگ» می گویند. در این روش صرفا گوشه ای از بازار را به صورت تخصصی برای خود می کنید که احتمال حضور رقبا نیز در آنجا کمتر است.

نیچ (گوشه ی دنج بازار) کجاست؟

حال که دریافتید نیچ مارکت چیست، وقت آن است که بدانید نیچ دقیقا به چه معناست. یافتن یک نیچه (Niche) می تواند به تحقیقات زیادی نیاز داشته باشد، به خصوص اگر قبلاً کسی این کار را در بازار نکرده است. اما گاهی اوقات یافتن یک نیچ کار آسانی است.
مثلا در دنیای بازار کفش ها که خیلی هم بزرگ است هدف پوشاندن پا در تمام افراد است اما اگر بخواهیم از روش نیچ مارکتینگ آن را پیش ببریم باید ببینیم کدام گوشه بازار نیاز های خاص دارند که هنوز برآورده نشده در بازار کفش، مثلا کفش های زنانه به سبک کلاسیک و متفاوت که زنان علاقند به ویژگی های خاص هستند حاضرند چندبرابر گرانتر این محصول را تهیه کنند. به این روش تغذیه دادن به بازار کمی سخت می باشد ولی درصورت موفقیت خیلی کار سبک تر و درآمد زیادتر می شود.
آن چه که از این مثال متوجه می شویم این است که کسب سود می تواند سخت باشد، چون یک نیچ، بسیار مشخص و کوچک است. یکی از راه های مقابله با این موضوع صرف زمان برای شناخت مخاطبان و سرمایه گذاری برای دست یابی به آن ها در هر بسترِ ممکن است. فروش به یک نیچ مارکت چالش برانگیز اما ممکن است.

نیچ مارکتینگ

هدف نیچ مارکتینگ چیست؟

هدف این است که نیازهای قشر خاصی از جامعه را به عنوان هدف تولید خود در نظر بگیرید، تا به این شکل، علاوه بر کسب رضایت مشتریان، بازاری همیشگی و مشتریانی وفادار برای محصولات خود داشته باشید. بنابراین، در نیچ مارکتینگ، صرفا گوشه ای از بازار را برای فعالیت خود در نظر می گیرند که احتمال حضور رقبا در آنجا کم تر و احتمال موفقیت و کسب سود، بیشتر است.

مزایای نیچ مارکت Niche Market

نیچ مارکت Niche Market می تواند مزایای زیادی داشته باشد برای نمونه:

  • نبود رقیب و یا کم بودن رقبا منجر منجر به انحصاری بودن محصول می شود و به چشم مشتری می آید.
  • کیفیت محصول در بیزینس متمرکز و در نتیجه مشتریان راضی و وفادار را جذب می کند.
  • ارائه تخصص: شناخته شدن به عنوان یک متخصص در حوزه یک محصول یا خدمات مشخص باعث می شود تا شانس معرفی شدن یک بیزینس توسط مشتریان به مردم دیگر افزایش پیدا کند.
  • مستحکم کردن جای پا: مستحکم کردن یک موقعیت در یک نیچ مارکت Niche Market می تواند به یک بیزینس کمک کند تا پیشنهادات خود را با اعتماد به نفس بیشتر به بازارهای جدیدتر و بزرگ تر ارائه کند.

معرفی 7 سایت فریلنسری

چگونه می توان یک استراتژی مناسب در نیچ مارکتینگ ایجاد کرد؟

زمانی که در تلاش برای یافتن استراتژی نیچ خود هستید 5 نکته را باید در نظر بگیرید که در ادامه مطرح شده است:

1- نقاط قوت خود را مشخص کنید.

باید توجه کنید در کسب کارتان کدام قسمتش منحصر به فرد است. روی آن متمرکز شوید آن را تقویت کنید.

2- به محصولات یا خدماتی که ارائه می کنید، فکر کنید.

بهتر است یک چک لیست از کاربردهای محصولات خود تهیه کنید. در این بین ممکن است متوجه شوید محصول شما کارایی دیگری نیز دارد و با این روش برخی از مشکلات موجود دیگر را حل خواهد کرد. اگر این مورد در بازار به درستی ارائه نمی شود می تواند فرصت خوبی برای تجارت شما و جلب مشتری باشد.

3- تحقیقات میدانی انجام دهید.

با تهیه فرم های از پرسش و پاسخ از عموم افراد بهره ببرید و تحقیقات میدانی خود را کامل کنید.

4- آیا ایده شما سود آور است یا خیر.

برای سنجش این موضوع و یافتن کلمات کلیدی خاص مرتبط با هدف، شما می توانید از ابزار هایی مانند Answer the People, Google Keyword Planner یا سرچ گوگل استفاده نمایید. در تحقیقات خود این مسئله را در نظر بگیرید که آیا در زمینه ای که می خواهید روی آن تمرکز کنید.
تقاضای کافی وجود دارد یا خیر؟

5- مخاطبان خاص خود را بشناسید.

باید ویژگی های مخاطبان را براساس مشاهده ظاهر، گفتگو از طریق خود شخص جمع آوری کرد تا بتوان بهتر علایق او را شناخت.

بازاریابی ایمیلی، ایمیل مارکتینگ

چرا باید از نیچ مارکتینگ استفاده کنیم؟

در نیچ مارکتینگ از کلمات و عبارات و عکس هایی استفاده می کنید که مخصوص گروه خاصی از افراد است و در واقع دارید با آن ها به زبان خودشان صحبت می کنید و ارتباط قوی تری را شکل می دهید. اینگونه می توانید پیام برندتان را به گوش مخاطب برسانید.
باید بفهمید که مشتریتان بیشتر وقت خود را کجا می گذراند. با این کار شانس دیده شدن شما بالا می رود.
وقتی محصولی که تولید کرده اید یا خدماتی که ارائه می دهید، منحصر به فرد باشد؛ کمپانی های کمتری می توانند با شما رقابت کنند. بازار هرچه خلوت تر باشد برای شما بهتر است.
از آنجایی که تعداد افراد در نیچ مارکتیگ محدودتر است، می توانید عمق رابطه تان را با آن ها افزایش دهید. برای مثال، ایمیل های شخصی سازی شده تری برایشان بفرستید.

مقاله نیچ مارکتینگ

اما چطور می توان در یک بازار Niche رقابتی توجه را به سمت خود جلب کرد؟ شما دو انتخاب دارید:

یک: ایده ای که جواب می دهد را بردارید و به شیوه خودتان آن را بهبود بخشید طوری که مردم نتوانند این تغییر را انکار کنند.
دو: قبول کنید که باید 2-3 سال آینده زندگی خود را برای سلطه پیدا کردن برروی این Niche صرف کنید.
این موضوع را در ذهن داشته باشید که شما به 1 میلیون مشتری نیاز ندارید تا ثروتمند شوید. تمام چیزی که نیاز دارید 1000 مشتری واقعی است که می خواهند در دوره های معین از شما خرید کنند. حتی اگر به صورت ماهانه 10 دلار برای خدمات شما پول بدهند، 10 هزار دلار در ماه سودآوری برای شرکت شماست.

به دنبال میانبر نگردید.

در آخر بگویم که ما نمی خواهیم و نمی شود به شما قول پول بی نهایت با کمترین میزان تلاش و فعالیت را بدهیم. ساخت یک بیزینس سخت است، اما به نظر من ساخت یک بیزینس و شکست خوردن حتی سخت تر از آن است! یکی از روش های خوب برای اجتناب از شکست و رسیدن به موفقیت پیدا کردن یک مربی است. مشکل اینجاست که هیچکس نمی خواهد مربی کسی باشد که نمی داند از اول باید چه کاری انجام دهد. بنابراین بهترین امید شما بعد از مربی دوره آموزشی است. اگر خوب آموزش ببینید می توانید قدمتان را محکم تر بردارید با ریسک کمتر.به امید موفقیت.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)