انواع محتوا را بشناسید
سه شنبه 13/اردیبهشت/1401 461 سئو و بهینه سازی سایت

انواع محتوا را بشناسید

این کار می تواند به شما کمک کند در میان چندین نوع محتوا، کدام یک را انتخاب کرده و به مخاطبان ارائه دهید. برخی از محبوب ترین انواع محتوا عبارتند از:

انواع محتوا را بشناسید

وبلاگ

مطالب وبلاگ ها به راحتی قابل هضم و فریبنده هستند و برای این تولید می شوند که مخاطبان را از آنچه در کسب و کارتان می گذرد، آگاه کنند. اگر رستوران دارید ممکن است بخواهید چندین مطلب کوتاه در وبلاگ خود منتشر کنید. این مطالب می توانند در مورد هر چیزی از جمله منو، نحوه طبخ غذاها، تفاوت با سایر رقبا و حتی سابقهٔ کاری رستورانتان باشد. تولید محتوا باکیفیت می تواند باعث جذب مخاطب شده و افراد بیشتری را به رستوران شما دعوت کند از همین رو چگونگی تولید محتوای باکیفیت برای کسب و کارتان را به یک اولویت تبدیل کنید.

نکته مهم دیگر در مورد ثبت محتوا در وبلاگ این است که نباید آن را به صورت طولانی تهیه کنید زیرا از حوصله مخاطب خارج بوده و جذابیتی برای او نخواهد داشت. بهترین مطالب در حوزه وبلاگ چیزی حدود 1000 الی ۱5۰۰ کلمه هستند.

محتوای دسته بندی شده

اگر یک وب سایت دارید بهتر است به فکر دسته بندی مطالب خود باشید. در وب سایت خود نمی توانید از همهٔ کلمات دنیای واقعی استفاده کنید یعنی در واقع استفادهٔ شما از کلمات بستگی به این دارد که بخواهید محصولات خود را چگونه معرفی کنید. قانون کلی این است که حداکثر تا ۲۰۰ کلمه در هر دسته بندی محتوای بهره بگیرید.

نوشته های طولانی

نوشته های طولانی معمولاً برای آموزش و اطلاع رسانی به کار می روند. در مورد چگونگی بیان این آموزش ها فکر کرده و از ایده های مناسب استفاده کنید. برای این نوع محتوا هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد کلمات وجود ندارد زیرا این مطالب باید آموزنده باشند و تمام اطلاعاتی که مورد نیاز کاربر است را به او ارائه دهند.

پست مهمان

نمی دانم باور می کنید یا نه اما بهتر است بدانید بسیاری از شرکت ها از پست مهمان در سایت خود استفاده می کنند. با اینکار آن ها می توانند امکان دسترسی به سایت خود و تعامل با خوانندگان خود را افزایش دهند. البته باید همیشه به تعداد کلمات توجه داشته باشید چون تعداد کلمات می تواند شما را در نوع نگارش محدود سازد.

انواع محتوا را بشناسید

احساس می کنید هنگام خواندن متن یک وبلاگ، مهم ترین اصل چیست؟

طنز: دوست دارم پست هایی را بخوانم که باعث خندهٔ من شود.
تصاویر: خواندن متن هایی که در میان نوشته های آن تصاویر قرار گرفته اند، آسانتر است.
اینفوگرافیک: اگر تمام اطلاعات در قالب در یک اینوگرافیک قرار گیرد می تواند اهمیت مطالب را برجسته کند.
مقالات حقوقی و حرفه ای: مقالات آموزشی باید به لحاظ لحن و واقعیات ارائه شده در آن، حرفه ای باشند.
تنوع: در صورتی که در وبلاگ از طنز مناسبی استفاده شود، من از طنز در وبلاگ لذت می برم اما این بسیار اهمیت دارد که برای مقالات از لحن جدی استفاده شود.

فرآیند تولید محتوای با کیفیت

شاید شما اطلاعات منحصر به فردی در مورد کسب و کارتان داشته باشید اما آیا می دانید چگونه آن را ارائه دهید؟ آیا با انواع نگارش آشنا هستید؟ دسته بندی متون را چطور، می شناسید؟ اگر تاکنون با مواردی از این دست برخورد نکرده اید و نمی دانید چگونه به واسطه تولید محتوای با کیفیت مخاطب را جذب خود کنید، بهتر است در ابتدا با اصول تولید محتوا آشنا شده و بعد در این مسیر قدم بگذارید. در واقع شما باید تکلیف را با خودتان روشن کنید که چه محتوایی می خواهید، برای چه مخاطبانی می نویسید و در چه فضایی منتشر می کنید. در این صورت می توانید تصمیمات درستی هنگام تولید محتوای خود بگیرید.

در مورد هر کمپین بازاریابی که تاکنون ایجاد کرده اید، فکر کنید مانند وبینار، پاسخگویautos، بررسی ها. هر کدام از آن ها یک فرایند داشتند. تولید محتوا هیچ تفاوتی ندارد. این مراحل را برای تولید محتوا، حذف کارهای حدس زده و ایجاد فضای ذهنی خلاقانه دنبال کنید.

تولید محتوای با کیفیت

سرچ سئو

ایجاد پرسونای خریدار، به احتمال زیاد به شما ایده هایی می دهد تا بدانید درباره چه موضوعاتی بنویسید و بفهمید مخاطبانتان چه سؤالاتی دارند که این یک شروع عالی محسوب می شود. حال باید اطمینان حاصل کنید که آیا این ایده ها می توانند در مقیاس بزرگتر برای مخاطبان بیشتر اعمال شوند. مطمئناً نوشتن یک پست وبلاگ برای یک فرد مجزا بسیار عالی خواهد بود اما این به نوعی هدر دادن انرژی است.
تحقیقات سئو در تولید محتوا – تحقیقات کلمات کلیدی– حجم جستجوی یک عبارت خاص از کلمات کلیدی را به شما نشان می دهد و آیا ارزش ایجاد سرمایه گذاری در ایجاد بخشی از مطالب پیرامون آن را دارد یا خیر.
یک راه خوب برای تحقیق در مورد کلید واژه ها، نوشتن سؤالاتی است که احتمال دارد پرسونای خریدار شما بر اساس آن موانع و اهداف باشد. سپس در مورد کلمات کلیدی مرتبط با سؤال ها تحقیق کنید تا ببینید افراد به اندازه کافی، آن ها را جستجو می کنند یا نه.
یک قانون کوچک این است که کلمات کلیدی قابل دسترس را هدفتان قرار دهید، به این معنی که حجم جستجوی ماهانه (MSV) Monthly search volume داشته باشید و کلمات کلیدی مشکلی که در دامنه قلمرو محتوا شما قرار می گیرند را شناسایی کنید. اگر وبلاگ نویسی را به تازگی شروع کرده اید، هدف قرار دادن کلمات کلیدی رقابتی برای شما مناسب نیست.

چگونه در صفحه اول گوگل دیده شویم؟

قبل از اینکه جلوتر برویم، بهتر است یک توضیح سریع و نامناسب سئو را حذف کنیم:
یکی از عوامل مهمی که به شما کمک می کند در موتورهای جستجوگر (سئو) رتبه یابید، قدرت دامنه است. شما با تعداد سایت های خارجی که به محتوای شما پیوند دارند، اختیارات دامنه را به دست می آورید. برای این که این اتفاق بیفتد، باید یک کتابخانه بسیار بزرگ از محتوا داشته باشید که به اندازه کافی با استناد به آن باشد.
این بدان معنا است که هر چه مدت زمان نوشتن مطالب با کیفیت بالا، طولانی تر باشد، قدرت دامنه شما بالاتر است و رتبه بندی آن برای کلمات کلیدی بسیار رقابتی که باعث می شود شما را در صفحات اول Google قرار دهد، آسان تر است.
اگر هنوز کاملاً در آن حضور ندارید، بهترین کار برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی با حجم کم و با حداقل مشکل در کلمات کلیدی 50 است. این بهترین موقعیت برای شما محسوب می شود تا بتوانید رتبه بندی بهتری برای کلمات کلیدی داشته باشید و مطالبتان را به افراد بیشتری ارائه دهید. برای تولید مقاله و سئو قالب به تیم دات نرم افزار مراجعه کنید.

چند روش برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی وجود دارد:


از ابزارهای تحقیق در مورد کلید واژه ها، مانند SEMRush یا Moz Keyword Explorer استفاده کنید.
کلمه کلیدی خود را در یک موتور جستجو تایپ کنید و آنچه را که نشان می دهد، یادداشت کنید.
بخش جستجوهای مرتبط را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) بررسی کنید.

ایده

حالا که کلمات کلیدی را برای هدفتان تعیین کرده اید، وقت آن است که در تولید محتوا، ایده های محتوا را مانند طوفان مغزی یا brain storm ایجاد کنید. تحقیقات HubSpot نشان می دهد که بهترین راه برای سازماندهی محتوا، استفاده از مدل خوشه ای (topic clusters) است، به این معنی که شما یک صفحه ستونی بلند و کامل را بر اساس یک کلمه کلیدی ایجاد می کنید سپس محتوایی که تولید کرده اید را به این زیر موضوع ها پیوند می دهید.

مدل خوشه ای طوفان مغزی را بسیار ساده تر می کند، زیرا اکنون شما ساختار مشخصی را دنبال می کنید. شما می توانید از کلید واژه اصلی خود برای ایجاد یک بخش ستونی (pillar piece) استفاده کنید تا آن موضوع را به صورت عمیق پوشش دهد. سپس می توانید مطالب کوتاه تری را تولید کنید -اینفوگرافیک ها، پست های وبلاگ، قالب ها- که به مخاطبان شما کمک می کند تا عمیق تر با موضوع ارتباط برقرار کنند و کلمات کلیدی بلندتری را هدفشان قرار دهند.

در تولید محتوا اگر به دنبال ایده های خود هستید، بهتر است از کتاب هایی که خوانده اید، مطالعات مربوط به صنعتتان، سایت های رقیب خود یا جستجوی مرتبط با (All About Search Engine Results Pages) SERP ها، کمک بگیرید. SERP ها معمولاً شامل دو نوع محتوا هستند - نتایج "ارگانیک" و نتایج پولی. هنگامی که همه ایده های خود را روی کاغذ آوردید، می توانید تقویم سرمقاله خود را توسعه دهید و شروع به انجام کار کنید.

نوشتن

آیا می خواهید در وبلاگ تجاری خود جوک بنویسید؟ درست مثل اینکه نباید در یک متن بانشاط و خنده دار از اصطلاحات تجاری و تخصصی استفاده کنید در یک متن تجاری نیز نباید از جوک استفاده کنید. می توانید سبک تولید محتوا خود را براساس محتواهای رقبای خود و مقالات مختلفی که توانسته اند باعث جذب مخاطب شوند، شکل دهید. سعی کنید چندین نوبت مطالب خود را مورد بررسی قرار داده تا اگر اشتباهی در آن وجود داشت، رفع کنید، از همین رو همیشه قبل از کمیت، کیفیت را در محتوای خود مدنظر داشته باشید.
همچنین اصول مقاله نویسی معرفی، خلاصه، متن اصلی و نتیجه گیری را داشته باشید.
افرادی که لحن تولید محتوای شما را مشخص می کنند، مخاطبانتان هستند و شما نیز باید تا جای ممکن به خواسته های آن ها توجه داشته باشید. اینکار شما به آن ها کمک می کند که تصمیم بگیرند برای خواندن مطالبتان به سایت و وبلاگتان بازگردند یا خیر. بیاموزید که چه چیزی می تواند باعث از دست دادن مخاطب شود و بهترین راه برای جذب مخاطب چیست؟ از مخاطبان خود بپرسید چه می خواهند و سپس سعی کنید خواسته های آن ها را برآورده کنید.

فرآیند تولید محتوای با کیفیت

روند نوشتن کاری است که برای تولید یک محتوای خوب لازم است. قدرت تولید محتوای خاص شما، ممکن است فیلم، گرافیک یا پادکست باشد. هرچه که هست، روند تولید آن ازدستورالعمل های مشابهی پیروی می کند:
برای پرسونای خود بنویسید. برای ساختن اثری که طنین انداز باشد، از صدای آن ها، حسن هایشان و حتی شوخ طبعی آن ها استفاده کنید.
از عناوین، توضیحات متا (کلمات کلیدی استفاده شده در سایت) و سایر تیزرها برای مجبور کردن مخاطبان خود در خواندن مطالبتان استفاده کنید. فایده مطالب خود را درست در عنوانتان قرار دهید تا آن ها بدانند که چرا باید آن را بخوانند.
چیزی منحصر به فرد ایجاد کنید. اطلاعات ساده ای که از قبل موجود است را استفاده نکنید. برای تأکید بر نکات خود، از یک سبک منحصر به فرد استفاده کرده یا به تحقیقات جدید استناد نمایید.
به یک ایده بچسبید و از مطالب خود برای تقویت آن استفاده کنید. خواننده خود را با توضیح چندین مضامین نیمه مرتبط در یک مطلب، سردرگم نکنید.
صادقانه بنویسید. سعی نکنید مخاطب خود را با نثر فصیح یا لغات گسترده تحت تأثیر قرار دهید.
مختصر و واضح بنویسید. شما می خواهید مخاطبتان با شما ارتباط برقرار کند تا به محتوایتان ارزش ببخشد. نیازی به استفاده از استعاره های گیج کننده نیست.

ویرایش

نحوه ویرایش کار خودتان (یا دیگران) یک روند بسیار ذهنی است. ممکن است بخواهید همان لحظه ویرایش کنید یا چند روز صبر نمایید و محتوایتان را بدون چشمان خسته مرور کنید. شما احتمال دارد اهمیت زیادی به دستور زبان دهید یا یک قطعه محاوره ای را به عنوان هدفتان انتخاب کنید.
در هر صورت، در تولید محتوا بعضی از موارد وجود دارد که شما باید به آن ها هنگام ویرایش توجه نمایید از جمله بیانی فعال، زبانی واضح، جملات کوتاه و فضای سفید. بهتر است از یک نویسنده و متخصص نیز برای بررسی محتواهایتان کمک بگیرید.

آپلود کردن

اکنون که محتوا شما آماده است، باید آن را در جایی قرار دهید که افراد بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. برای این کار باید سایت و بخش بلاگی داشته باشید که می توانید از تیم دات نرم افزار برای طراحی و ساخت آن کمک بگیرید.
فایده امکان مدیریتی درج بلاگ این است که تمام محتوای شما را به هم متصل کرده و آن را در یک مکان ذخیره می کند. بنابراین می توانید به راحتی با استفاده از لینکی آن ها را به صفحه وبلاگتان یا ایمیلتان ارتباط دهید. همچنین می توانید نتایج کلیه مطالبی را که برای یک کمپین خاص ایجاد کرده اید (که می تواند به ممیزی محتوا کمک کند) تجزیه و تحلیل کنید.

انتشار

انتشار مطالب به سادگی با کلیک کردن روی یک دکمه است. بنابراین چرا یک بخش را در آن می گنجانید؟ زیرا همیشه اینطور نیست. می توانید مطالب خود را بلافاصله پس از بارگذاری منتشر کنید یا با انتظار برای رسیدن زمان مطلوب، تأثیر آن را به حداکثر برسانید.
اگر تازه کار را شروع کرده اید، کلیک بلافاصله برای انتشار محتوا، احتمالاً مخاطبان شما را تحت تأثیر قرار نمی دهد. اما اگر یک برنامه انتشار منظم و دوره ای، مانند ارسال یک پست جدید در هر سه شنبه را دارید و مخاطبان شما انتظار انتشار پست در روز سه شنبه را داشته باشد، حتماً آن را مشاهده می کنند.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، انتشار مطابق روندها یا رویدادهای حساس به زمان است. به عنوان مثال، اگر درباره تعطیلات ملی یا رویدادهای جاری محتوا تولید می کنید، بهتر است آن محتوا را در زمان های مشخصی منتشر کنید. CMS به شما این امکان را می دهد تا پست ها را برای زمان های مشخصی برنامه ریزی کنید سپس فراموش نمایید چراکه به صورت خودکار، محتوا را منتشر می کند.

تولید محتوا

تولید محتوا در هر موضوعی راه خاص خود را دارد

راه های دیگری نیز وجود دارد که می توانید با استفاده آن مخاطب بیشتری به سمت سایت خود جلب کنید. یکی از آن راه ها اضافه کردن یک ویدئو به سایت است که می تواند تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب داشته باشد. وبلاگ های ویدئویی، نوارهای اطلاعاتی و حتی پادکست ها می تواند ارزش افزودهٔ بیشتری به اطلاعات شما داده و بیشتر از آنچه که افراد می خواهند اطلاعات در اختیارشان قرار دهند.
همچنین می توانید برای بهتر کردن محتوای خود، تصاویر، عنوان و هرآنچه که برای یک متن لازم است را اضافه کنید. پس از آماده شدن متن، برای اطمینان از اینکه محتوا استاندارهای لازم را دارد، یکبار دیگر آن را بخوانید.

آخرین چیزی که برای بهتر کردن محتوا نیاز دارید، ویرایش خوب است. قبل از اینکه محتوای خود را در سایت منتشر کنید متن را از نظر اشکالات گرامری و املائی بررسی کنید تا هیچ گونه ایرادی نداشته باشد. حتی می توانید از فرد دیگری بخواهید که کار شما را نقد کند و مواردی که ممکن است به چشم شما نیاید را به شما تذکر دهد. به یاد داشته باشید که محتوا باید روان، سلیس، آموزنده و دارای نکات جذاب باشد. همچنین توجه کنید که یک متن طولانی و پر اشکال، باعث می شود که مخاطب نتواند منظورتان را متوجه شود و از زمانی که در ساییتان گذاشته است، دلسرد گردد. همچنین شما را به عنوان منبع معتبری نشناسد.

ابزارهای تولید محتوا

در حالی که بستر ها و سایتتان به شما در مدیریت محتوایتان کمک می کند، نمی تواند در تولید آن نقشی داشه باشد. در اینجا ابزارهای تولید محتوا مفیدی را معرفی خواهیم کرد. این موارد به ویژه در صورتی مفید است که نتوانید از کسی برای تولید محتوا کمک بگیرید و مجبور باشید به تنهایی آن را انجام دهید. از GIF گرفته تا اینفوگرافیک، این ابزارهای تولید محتوا به شما کمک می کنند، بدون توجه به اینکه چه نوع محتوایی را تولید می کنید مانند یک فرد حرفه ای در تولید محتوا به نظر برسید. البته این نرم افزار ها بیشتر مربوط به گوشی تلفن همراه و مناسب برای تولید ویدئو و عکس هستند.
غیر از ادوبی و ماکروسافت آفیس که نرم افزار های تخصصی این حوزه هستند می توان به اپ های زیر اشاره کرد.
نرم افزار Canva در ایجاد طرح هایی زیبا برای هر پلتفرم به شما کمک کند. این نرم افزار دارای قالب های زیبایی شناختی است که می توانید با استفاده از آن رنگ ها، تصاویر و متن ها را به صورت رایگان تنظیم کنید.
شبیه این نرم افزار می توان pix Art و inshot را نیز معرفی کرد.
نرم افزار Giphy، گیف ها را جایگزین ایموجی ها می کند به همین دلیل یک روش قابل قبول برای ارائه محتوا محسوب می شود. Giphy به شما این امکان را می دهد میلیون ها GIF از قبل ایجاد شده را در پایگاه داده خود، جستجو کنید یا حتی خودتان یک گیف جدید بسازید.
Vidyard یک سیستم عامل میزبانی ویدیو بوده که برای بازاریابان ساخته شده است. این نرم افزار به شما این امکان را می دهد تا ویدیو خود را با اضافه کردن دکمه های لایه، متن یا دکمه های CTA، تست اسپلیت، رونویسی و ویژگی های سئو سفارشی کنید. نرم افزار youcut نیز برای تدوین و برش ویدئو و ساخت کلیپ مناسب است.
SurveyMonkey یک پلتفرم ایجاد نظرسنجی است. چرا احتمال دارد که به چنین چیزی احتیاج داشته باشید؟ زیرا یک بازاریاب خوب می داند که بازخورد مشتری برای یک کمپین بازاریابی کارآمد، بسیار مهم است. همچنین نسخه ایرانی porsline پرس لاین را می توانید تا سقف 100 نفر رایگان نظر سنجی کنید برای تعداد بیشتر مبلغی کم هزینه کرده و گزارش های خوبی بگیرید.
MakeMyPersona یک ابزار بسیار خوب خود HubSpot است که به شما در روند ایجاد پرسونای خریدار کمک می کند. می توانید یک سندی را به عنوان مرجع در کل فرآیند تولید محتوا، تولید کنید.
Anchor ابزار پادکست برای مبتدیان است. این برنامه رایگان بوده و به شما امکان می دهد تا قسمت های نامحدود را ضبط و ذخیره کنید و می توانید به راحتی در هر پلتفرمی آن را بارگذاری نمایید.
یک لیست جامع از ابزارهای تولید محتوا را دیدید که تک تک آن ها بسیار کاربردی، رایگان و مفید هستند.

سئو محتوا چیست و چه تاثیری بر تولید محتوا دارد؟

این روزها تعاریف متعددی در مورد سئو گفته می شود اما پاسخ به سوال “سئو محتوا چیست” بسیار ساده تر از آن چیزی است که این مدام با آن برخورد می کنیم. تولید محتوای سئو شده به این معنا است که نویسنده بتواند جذابیت کافی را در متن خود ایجاد کرده، اطلاعات دقیق و درست ارائه دهد، متن را از جایی کپی نکند، به کلمات کلیدی و مورد توجه مخاطب توجه داشته باشد و تلاش کند محتوایی ارائه دهد که موتورهای جست و جو آن را ارزشمند بدانند. نتیجه این کار قطعا بازدید بیشتر خواهد بود.
نویسنده باید بدانید زمانی که دارد می نویسد و محتوا تولید می کند، ایده های نزدیک به موضوع نگارشش چیست؟ مخاطب چه کلماتی را سرچ می کند و چه اطلاعاتی را می خواهد. در این حالت است که رتبه سایت در موتورهای جست و جو بالا می رود و نویسنده به واسطه کلمات کلیدی که در ذهن مخاطبان گوناگون شکل می گیرد، محتوای خود را باکیفیت بالاتری ارائه می دهد.
البته باید توجه داشته باشید استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و همچنین قرار دادن کلمات بی ربط در یک محتوا می تواند به ضرر شما تمام شده و محتوایتان از دید گوگل بی کیفیت ارزش گذاری شود. پس در درجه اول گام های خود را در مسیر ارائه یک محتوای اصیل، واقعی و باکیفیت بردارید تا ارزش آن چند برابر شود.

سئو چیست و چه تاثیری بر تولید محتوا دارد؟

توصیه گوگل برای سئو کردن محتوا

بازنگری در محتوا، یکی از مهمترین و اصلی ترین توصیه گوگل در آپدیت جدید ۲۰۱۹ به حساب می آید. با این روند در آپدیت بعدی گوگل شما ممکن است بتوانید تاثیراتی را در رتبه بندی سایتتان مشاهده کنید. البته باید به این نکته نیز تاکید داشته باشیم که این امر قطعی نیست و ممکن است آپدیت گوگل که هر چند ماه یک بار اتفاق می افتد، تغییراتی در جایگاه سایتتان ایجاد نکند.
لازم است به شما بگوییم که موتورهای جست و جو نمی توانند همچون یک انسان درک درستی از محتوای تولیدی شما داشته باشند و امکان دارد تغییرات در روند محتوایی شما، آنچنان هم به چشم موتورهای جست و جو نیاید اما نکته مهمی که می تواند برایتان ارزشمند باشد و موتورهای جست و جو را ترغیب کند تا بهتر از گذشته شما را بشناسند، لینک دهی سایت ها به سایت شما است. در واقع گوگل و سایر موتورهای جست و جو به دنبال سیگنال هایی مانند بازدید و معرفی هستند که درک بهتری از میزان ارزشمندی محتوای شما به دست آورند و باید بدانید لینک دهی یکی از مهم ترین این سیگنال ها است.

توجه به بازنگری محتوا و همچنین لینک دهی سایر سایت ها به سایت شما، می تواند سبب شود سئو سایتتان در آپدیت های جدید گوگل، شرایطی به مراتب بهتر از گذشته به دست آورد.
راز آپدیت هسته اصلی گوگل 2019: تولید محتوای با کیفیت را جدی بگیرید.

تولید محتوا

پژوهش را یک اصل کلیدی در تولید محتوا بدانید

ممکن است در حوزه کاری خود متخصص باشید و هر چیزی را در مورد حوزهٔ فعالیت خود بدانید، اما این بدان معنا نیست که می توانید همه این تخصص و مهارت را در یک متن بیان کنید. اگر می خواهید در یک زمینهٔ تجاری کاملاً متفاوت اما مرتبط با حوزه کاری خود بنویسید، باید قبل از تولید محتوا تحقیقات لازم را انجام دهید. این تحقیق باید شامل موارد زیر باشد:

درک

درک کامل از یک موضوع می تواند نکته ای کلیدی برای تولید محتوا باکیفیت محسوب شود. تحقیقات آنلاین در نشریات و منابع قابل اطمینان باعث می شود که بتوانید شناخت خوبی از مطلبی که می خواهید بنویسید، پیدا کنید. همچنین می توانید با استفاده از این منابع برای ارجاعات و بک لینک های بعدی اطلاعات لازم را جمع آوری کنید.

هدف

هدفتان از تولید محتوا چیست؟ آیا می خواهید چیزی را بفروشید؟ آیا می خواهید به گروهی از مردم در مورد یک موضوع خاص اطلاع رسانی کنید؟ هرگز پیش از پاسخ به این سوالات، نوشتن را شروع نکنید. هدف مسیر اصلی محتوا را مشخص می کند. بهتر است چند هدف نا مرتبط را انتخاب نکنید.

لحن

قبل از آن که تولید محتوا را آغاز کنید، بهتر است بدانید که از چه نوع لحنی باید استفاده کنید. تولید محتوا شما باید به گونه ای باشد که بتواند به افراد کمک کند که با خواندن محتوایتان به اهداف خود برسند، از طرف دیگر لحن محتوایتان باید متناسب با نوع محتوایی باشد که می نویسید. مثلا لحن دوستانه یا رسمی، دوست صمیمی یا پدر و مادر متفاوت است.

مخاطبانتان مهم هستند

این فقط موضوع تولید محتوا نیست که اهمیت دارد، افرادی که می خواهند محتوای شما را بخوانند نیز دارای اهمیت بسیاری هستند. مردان و زنان سبک های خواندن و شخصیت های متفاوتی دارند بنابراین باید در هنگام تولید محتوا این موارد را در نظر بگیرید. توجه به سلیقه و نوع سلیقه آن ها کمک می کند تا محتوای بهتری تولید کنید.

ایجاد برنامه محتوا

محتوا در همه جا وجود دارد اما کسب موفقیت به توانایی شما در تطبیق آن با شبکه ای که در آن محتوا را منتشر می کنید، بستگی دارد. قطعا یک محتوا برای تمامی شبکه های اجتماعی –با پلتفرم های متفاوت- مناسب نیست. محتوا شبکه های اجتماعی با محتوا وبلاگ متفاوت است و هردو آن ها، متفاوت از محتوای وب سایت هستند. بنابراین شما باید بدانید که چگونه محتوایتان را با مخاطبانتان و پلتفرم ها همسو کنید.
اکنون برای به اشتراک گذاشتن محتوایتان در پلتفرم های مختلف، می خواهیم به بعضی از دستورالعمل ها اشاره کنیم.

محتوای شبکه های اجتماعی

ایجاد محتوا برای شبکه های اجتماعی در تولید محتوا یک هنر است. همچنین با دارا بودن ۲٫۶ میلیارد کاربر که در این پلتفرم ها در سراسر جهان وجود دارد، بسیار ارزشمند هستند. به علاوه، کسی که شما را در شبکه های اجتماعی دنبال می کند، شما را دوست دارد و به آنچه می گویید، علاقه دارد. بنابراین مخاطبان مشتاقی دارید که آماده هستند تا با محتوایتان درگیر شوند. در اینجا چند نکته سریع برای ایجاد محتوا در برخی شبکه های اجتماعی محبوب ارائه شده است.
اینستاگرام: برای به اشتراک گذاشتن تصاویر با کیفیت بالا و فیلم های کوتاه با زیرنویس، بهترین گزینه است. هشتگ ها تا زمانی که به حساب و برندتان مربوط باشند، در این پلتفرم به خوبی کار می کنند. استوری اینستاگرام روش جدیدی برای تعامل با طرفدارانتان از نظرسنجی سریع گرفته تا پاسخ به سؤالات، لایو و… شامل می شود.
یوتیوب: ۱٫۳ میلیارد کاربر دارد. برخی از موفق ترین مطالب موجود در این پلتفرم، نحوه راهنمایی، vlog ها، بررسی محصولات و فیلم های آموزشی است.
توییتر: بهترین شیوه های استفاده از توییتر، شامل پیام های کوتاه، تصاویر پشتیبان، هشتگ های مربوطه و توییت کردن مجدد است. مطمئناً پاسخ مخاطبانتان، روشی عالی برای دیده شدن پست هایتان محسوب می شود.

محتوای وب سایت

محتوای وبسایت باید روی سه چیز متمرکز باشد: پرسونای شما، کلمات کلیدی مورد نظر و راه حل هایتان. برخلاف محتوای وبلاگ، به کپی در وب سایتتان نیاز دارید تا بازدید کنندگان را به روشی منسجم و طبیعی به آنچه می خواهند، برسانید. بهتر است به محتوای وب سایت، همانند نقشه ای برای محصولتان نگاه کنید.

مراقب باشید که بازدید کنندگان را از طریق فیدهای شبکه های اجتماعی و سایر عناصر منحرف کننده، از وب سایتتان دور نکنید. پس از جذب مشتری باید تمام تلاش خود را برای نگه داشتن آن ها انجام دهید و این عملکرد اصلی محتوای وب سایت شما محسوب می شود.

محتوای وبلاگ

هدف از محتوای وبلاگ، حمایت از مشاغل با جذب افراد غریبه و واجد شرایط است. محتوای وبلاگ یک منبع رایگان محسوب می شود که اغلب به طور مستقیم با فروش گره خورده است اما قدرت یک وبلاگی که درست کار می کند را دست کم نگیرید تا در نهایت بتوانید درآمد کسب و کار خود را ایجاد کنید. در تولید محتوا تحقیقات نشان می دهد شرکت هایی که بیشتر در وبلاگشان فعالیت می کنند نسبت به شرکت هایی که فعالیت کمتری دارند، ترافیک بیشتری به دست می آورند. چرا که همه آدم ها برای نیازهایشان ابتدا در گوگل جستجو می کنند و شما می توانید گزینه های اول آن باشید.

آنالیز محتوا

مهمترین مرحله در تولید محتوا، آنالیز محتوای شما است. بدون استفاده از داده، نمی توانید بدانید که چه چیزی کار می کند یا چگونه باید آن را بهبود ببخشید.
چندین داده (data) وجود دارد که می توانید هنگام آنالیز محتوایتان آن ها را بررسی کنید، بنابراین بهتر است از اهدافتان به عنوان راهنما برای تنظیم پارامترهای مختلف استفاده کنید. هر آنچه را که می خواهید با محتوای خود به دست آورید، می تواند به شما در انتخاب معیارها کمک کند.

آنچه شما تحلیل می کنید، کاملاً مربوط به نیاز و خواسته شما است اما در اینجا چند روش برای بررسی آنالیز محتوا ارائه می شود:

  • بازدیدهای صفحه: (Page Views) تعداد کاربرانی که از محتوای شما بازدید می کنند.
  • ترافیک ارگانیک و جدید: میزان ترافیکی که از موتورهای جستجو بدست می آید.
  • Bounce Rate: درصد بازدید کننده هایی که پس از بازدید از یک صفحه، سایت شما را ترک می کنند.
  • Conversion Rates: درصد بازدید کنندگانی که با CTA (call to action) درگیر هستند و عکس العملی نشان داده اند.
  • نرخ تعامل: تعداد افرادی که از طریق لایک، اشتراک گذاری، کامنت یا روش های دیگر با محتوای شما تعامل دارند.
  • رشد مخاطبان: مخاطبان جدید یا کاربرانی که از طریق یک محتوا، شما را دنبال می کنند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)