عکاسی صنعتی و تبلیغاتی چیست و چه ویژگی هایی دارد
چهارشنبه 24/آبان/1396 1800 طراحی گرافیک

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی چیست و چه ویژگی هایی دارد

هر کسب و کار برای معرفی خود علاوه بر استراتژی بازاریابی و مارکتینگ؛ نیازمند تصویر است که رایج ترین و تاثیر گذارترین آن عکس است.

عکاسی صنعتی، تبلیغاتی و عکاسی محیطی از انواع عکس های مورد استفاده در حوزه معرفی کسب و کار می باشد.
بسته به نوع محصول یا خدمات، انتخاب عکاسی پرتره، محیطی و صنعتی نیز متفاوت خواهد بود.
اما آنچه بدیهی ست در عکاسی صنعتی، که هدف معرفی است، تمرکز اصلی بر خود آن محصول یا خدمت است و به طور خاص از عکس های پرتره، طبیعت، هنری و تزیینی دور می شود.

فرق عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

در مرحله ای اول، شاید عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی مترادف همدیگر در نظر گرفته شوند، اما این دو، تفاوت هایی اساسی با یکدیگر دارند! در واقع، عکاسی تبلیغاتی، شاخه ای از عکاسی صنعتی است و در زیر مجموعه آن قرار می گیرد.

به طور خلاصه باید گفت فرق عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در این است که عکس های تبلیغاتی، جلوه ی تبلیغاتی بیشتری دارند و حاوی اطلاعات بیشتری هستند، به طوری که بیننده با دیدن عکس های تبلیغاتی، داستانی را در ذهن خود شکل می دهد. اما عکس های صنعتی، بیشتر به جزئیات محصول می پردازند و سعی می کنند به بهترین نحو، ویژگی ها و جزئیات کالا یا خدمات را به تصویر بکشند. این مساله در عکس های تبلیغاتی تا به این حد پررنگ نیست، بلکه در این شیوه ی عکاسی سعی می شود به مشتری القا شود به محصول یا خدماتی، که شما از آن عکس تبلیغاتی گرفته اید، نیاز دارد!

به همین دلیل، عکس های صنعتی معمولا ساده تر و با پس زمینه های ساده و بیشتر سفید ارائه می شوند در حالی که در عکاسی تبلیغاتی، از عناصر صحنه و جزئیات مختلف برای روایت داستان عکس بهره برداری می شود.

مساله ای که مهم است، اهمیت این دو نوع شیوه ی عکاسی است که باعث می شود کسب و کار شما به هر دوی این ها به موازات یکدیگر نیاز داشته باشد. در عین حالی که نیاز دارید محصول خود را به شکل یک داستان کوتاه و تاثیرگذار به مخاطب نشان دهید، نیازمند آن نیز هستید تا محصول تان را با وضوح بیشتر و بدون حاشیه پردازی به مخاطب معرفی کنید تا او قدرت انتخاب و تصمیم گیری داشته باشد.

چیدمان در عکس صنعتی

در عکس های مربوط به فروش محصول معمولا چیدمان در درجه دوم اهمیت خواهد بود. ابتدا باید به طور دقیق از لحاظ ابعاد، حجم، جنسیت، کارایی و تمام ویژگی های ظاهری در عکس دیده شود.

اصول عکاسی صنعتی

  • زمینه (Background) ساده
  • نمای مدیوم شات در وضوح کامل سوژه
  • مشخص بودن صورت (Face) محصول به طور دقیق
  • فریم های دیگر از بقیه وجوه در صورت متمایز بودن آن
  • عکس هایی با چیدمان در فضای متناسب با موضوع و جزییات (Detail)

اصول عکاسی صنعتی

نکات مهم حین عکاسی صنعتی

مشخص بودن تمام زوایا : در حالی که اهمیت عکس های صنعتی در تبلیغات و روند فروش بسیار تاثیر گذار و مهم است، اما در فضای وب و خرید اینترنتی، محصول یا خدمت باید به طور کامل مشخص باشد به طوری که نکته ای از دید مخاطب جا نماند.
اشل : حضور اشل در بعضی محصولات برای اندازه حدودی و حجم محصول نیز ضروری است.
البته نوشتن سایز، لیتر و ابعاد در بیشتر محصولات نیاز ما را برطرف می کند اما در محصولی که سایز یا اندازه ای دقیق و متعارف ندارد، وجود اشل در کنار آن کمک کننده است.
به طور مثال:
عروسک که بیان حجم آن امکان پذیر نیست را می توان با در دست گرفتن معرفی کرد تا اندازه حدودی آن را نمایش دهیم.
در این محصول بعد از نمای روبرو و وجوه دیگر، عکسی به همراه دست قرار داده شده است.
اشل در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

اشل در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

اشل در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

اشل در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

نکته : اشل باید عنصر یا وسیله ای باشد که عموما اندازه آن را می دانند؛ دست، اسکناس، خودکار و... از نمونه های اشل های خوب است.

اشل در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

اشل در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

مدل عکس های صنعتی، تبلیغاتی شرکت ها و کسب و کارهای خدماتی:

  • عکس های محیطی که در محیط کار گرفته می شود
  • کارمندی در حال ارائه خدمات
  • روند تولید محصول در کارگاه یا کارخانه
  • فروشگاه و نمایندگی ها

عکس های محیطی محل کار

عکس کارمندان در حال کار

عکس کارمندان در حال کار

موارد استفاده عکس های صنعتی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و اهمیت عکس در معرفی، داشتن عکس خوب از محصول و یا خدمت شما بسیار ضروری به نظر می رسد.
شاید هزینه عکاسی در ابتدا بالا به نظر برسد اما با یک بار عکاسی خوب می توانید آن را در همه تبلیغات خود استفاده نمایید.
زمانی که عکاسی از یک محصول انجام می شود، شما می توانید از آن در وب سایت استفاده نمایید. همچنین می توانید با تغییرات و طرح های گرافیکی که به آن اضافه می کنید در کاتالوگ، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام نیز از آن عکس و تصویر استفاده نمایید.

عکس مدل آبرنگ فروشگاه اینترنتی سبزآبی

عکس مدل آبرنگ فروشگاه اینترنتی سبزآبی

عکس طراحی شده برای اینستاگرام و تلگرام

عکاسی محصولات فروشگاه اینترنتی

توجه داشته باشید که معمولا عکس های ساده تر در مراحل خرید و فروشگاه اینترنتی استفاده می شود در حالی که عکاسی با محیط مرتبط محصول و نماهای زوم و جزییات بیشتر در فضای مجازی و اسلایدر ها قرار می گیرند.
وقتی مخاطب را با عکسی جذب می کنید، مخاطب در مرحله خرید نیازمند ماهیت اصلی و جزییات دقیقتر از آن است و شما باید تا آخر مسیر خرید، او را راهنمایی کنید.
در مواردی می توانید فیلم کوتاهی نیز برای معرفی محصول خود تهیه کرده تا مخاطبان بیشتر و بهتر آن را بشناسند.
در برخی محصولات که پتانسیل کافی دارند تهیه عکس 3D نیز امکان پذیر است.

تعرفه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

معمولا تعرفه عکاسی صنعتی براساس فریم یا پکیج محاسبه می شود. تعداد محصولات، اندازه و جنس آن، تجهیزات مورد استفاده، فضا و محیط کار در قیمت گذاری این نوع عکاسی موثر است.
برای انجام عکاسی صنعتی کافی است با شرکت دات نرم افزار تماس بگیرید و در مورد نوع پروژه و عکس های مورد نیاز خود توضیحاتی ارائه دهید. سپس ما با بررسی پروژه و تخمین موارد قابل انجام عکاسی، پیشنهادی حاوی اطلاعات فنی، زمان بندی انجام کار و هزینه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی را برایتان ارسال می نماییم.
در مدت انجام پروژه نیز تیم عکاسی ما با بهترین ابزار و تجهیزات عکاسی صنعتی، این اطمینان را به شما می دهد که هیچ نقطه ای از محل مورد نظر از قلم نیفتاده و تمام زوایا و نکات ریز هم پوشش داده شده اند. معمولا تعداد عکس های گرفته شده چندین برابر تعداد مورد نیاز شما خواهد بود که پس از پایان انجام کار، تعداد مورد نظر توسط شما از میان آنها انتخاب می شود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)