معرفی دسته بندی وب سایت ها
شنبه 29/مهر/1396 2728 طراحی سایت وب سایت

معرفی دسته بندی وب سایت ها

برای وب سایت ها دسته بندی های مختلفی را می توان ارائه نمود که هر یک از این دسته بندی ها گروه های خاصی را پشتیبانی می کنند.

در اولین دسته بندی، وب سایت ها را با توجه به نوع طراحی به دو گروه وب سایت های استاتیک و داینامیک تفکیک می نمایند.

وب سایت های استاتیک (static)

دارای صفحات ثابتی هستند که توسط طراحان وب طراحی شده و مطالب مورد نظر در آن درج و در هاست قرار می گیرد تا کاربران با دسترسی به وب سایت صفحات طراحی شده را مشاهده نمایند. این نوع از وب سایت ها مطالب ثابتی دارند و برای تغییر مطالب و بروز کردن آن ها می بایست صفحات را از نو طراحی و جایگزین صفحات موجود در هاست نمود که هزینه طراحی مجدد صفحات با قیمت طراحی سایت اولیه تقریبا یکی است. وب سایت های استاتیک همانند یک کاتالوگ آنلاین می مانند که بنا به خواست کارفرما طراحی می شوند. پس اگر حجم مطالب شما کم و تقریبا بروز کردن در آن ها وجود ندارد و مطالب ثابتی هستند، این مدل سایت برای شما راه گشاست.

وب سایت های داینامیک (Dynamic)

در این مدل وب سایت ها، تولید محتوا و ایجاد صفحات گوناگون با هیچ گونه محدودیتی روبرو نیست و نیاز به طراحی مجدد ندارد. به عبارت دیگر طراح سایت، قبل از شروع به طراحی با آنالیزهای انجام شده، تمام بستر این کار را برای کارفرما تعیین و تعریف می کند.
دسته بندی دوم : دسته بندی بر اساس نوع صفحات وب
تقریبا سه نوع دسته بندی کلی در نوع صفحات وب داریم:

  • وبلاگ ها
  • وب سایت ها
  • ftp ها

وبلاگ ها با محوریت انتشار مطالب شکل گرفتند و تقریبا همه آن ها امکانات رایگان مناسبی در اختیار کاربران خود قرار می دهند و کاربران می توانند مطالب خود را در وب منتشر کنند و معمولا کاربرد آن ها در زمینه انتشار اطلاعات است و آدرس دسترسی آن ها زیر دامنه ای از آدرس اصلی ارائه دهنده خدمات است و امکان ارسال فایل و مدیریت آن در اکثر وبلاگ ها فراهم نمی باشد.
وب سایت ها در دسته بندی های مختلف و با اهداف گوناگونی طراحی و منتشر می شوند و تشکیل شده از حداقل یک دامنه اینترنتی (Domain) و یک فضای میزبانی (Host) بر روی سرور هستند و طراحی وب در این نوع وب سایت ها انجام می گیرد. پر کاربرد ترین زمینه ی فعالیت وب سایت ها در این حوزه می باشد.
و دسته بندی دیگر ftp ها هستند که کاربرد در زمینه انتقال فایل دارند که معمولا کمتر کسی آشنایی و سر و کار با این مورد دارد.
دسته بندی سوم دسته بندی بر اساس زمینه ی فعالیتی می باشد:

وب سایت های اطلاع رسانی - خبری:

اکثر این نوع وب سایت ها جهت ارائه مطالب در دسته بندی ها و عناوین مختلف ایجاد می شوند. وب سایت های اطلاع رسانی می تواند از وب سایت یک شرکت و یا سازمان و یا حتی مرکز فرهنگی را شامل شود. وب سایت های خبری نیز، مشتریان خاص خودشان را دارد و افرادی که می توانند اخباری در سطح شهر و کشور جمع آوری کنند این وب سایت ها را راه اندازی می کنند.

وب سایت های تجاری:

وب سایت های تجارت الکترونیک و فروشگاه های آنلاین در این مجموعه قرار می گیرند. البته این بدان معنی نیست که فقط این مدل وب سایت ها اقدام به تجارت و فروش آنلاین می نمایند، در حال حاضر اکثر وب سایت ها چه به صورت مستقیم (فروش) و چه بصورت غیر مستقیم (تبلیغات) اقدام به کسب درآمد می کنند.

وب سایت های اجتماعی:

در راستای ایجاد محیط مجازی جهت برقراری ارتباطات بین افراد مختلف از سراسر جهان شکل می گیرند. وب سایت هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، فیسنما و... جز این دسته بندی هستند.

وب سایت های رسمی :

معمولا پور تال رسمی یک شرکت، سازمان، کارخانه، تولیدی و.... و یا فرد حقوقی هستند و به معرفی و توضیح زمینه های فعالیت می پردازد. همچنین در برخی موارد وب سایت های رسمی با وب سایت های تجاری ترکیب شده و به فروش آنلاین می پردازند.

نرم افزار های تحت وب:

به نرم افزارهای پیاده سازی شده بر بستر شبکه اینترنت اطلاع می گردد و زمینه فعالیت این دسته از وب سایت ها بسیار بسیار گسترده است. معمولا شرکت ها، سازمان های و کارخانجات از نرم افزار آنلاین جهت ارتقاء سطح کیفی خدمات و محصولات خود استفاده می کنند مانند نرم افزارهای تحت وب انبارداری، نرم افزار تحت وب رزرواسیون آنلاین، نرم افزار تحت وب نوبت دهی و یا دفاتر فروش بلیت که با دفتر اصلی در ترمینال در اتباط هستند. و یا دفتر فروش کارخانه و خود کارخانه با استفاده از نرم افزارهای تحت وب در ارتباط هستند. سیستم های ثبت اطلاعات کنکو، سیستم های انتخاب واحد دانشگاهی، و هر وب سایتی که در آن عملیات خاصی جهت ارائه خدمات ( به غیر از موارد فوق ) ارائه می شود یک نرم افزار تحت وب است.

وب سایت های سرگرمی:

در زمینه های مختلف تفریحی فعالیت می کنند. بازی های آنلاین، گالری های عکس، گالری های فیلم و کلیپ های کوتاه در این حوزه هستند. محیط های جذاب و گرافیکی بالا یکی از مزیت های این نوع وب سایت هاست.

وب سایت های تبلیغاتی:

از آنجا که در دنیای امروز تبلیغات فراگیر شده است و نقش پررنگی پیدا نموده است. وب سایت های تبلیغاتی می توانند دامنه ی گسترده ای از فعالیت ها را شامل شوند. برای مثال سایت های مثل دیوار، شیپور، باماآنلاین، باما و... از جمله سایت های پذیرنده تبلیغات هستند که محیطی را برای خرید و فروش محیا نموده اند و یا وب سایت هایی که در زمینه تبلیغات بنری، کلیکی و... فعالیت می کنند و یا در برخی مدل ها وب سایت هایی که ایده های تبلیغاتی و بازاریابی را بفروش می رسانند جز این مدل وب سایت ها هستند.

فرم ها:

فرم ها یا انجمن ها یا همان تالارهای گفتگو در کنار وب سایت ها پا به عرصه گذاشتند.هدف از ایجاد این بستر ارتقاء دانش و انتقال تجربه ها بوده و به ارائه مطالب آموزشی می پردازد. در این نوع وب سایت ها امکان ایجاد بحث در مورد مطلب تعیین شده بین اعضا وجود دارد. معمولا فرم ها دارای یک یا چند مدیر هستند، تا بتوانند از پراکندگی مطالب جلوگیری کنند و بستری مناسب جهت آموزش و انتقال تجربه را فراهم کنند. نکته ی قابل ذکر در مورد فرم ها این است که در برخی موارد از هدف خود دور شده و بعنوان محلی برای درج بک لینک استفاده می شود که این امر در کاهش اعتبار آن فرم اثر مستقیم دارد.

ما در این مقاله سعی کردیم، به معرفی انواع دسته بندی وب سایت ها بپردازیم. اگر شما هم دسته بندی دیگری از وب سایت را می شناسید برای ما کامنت بگذارید. ممنون

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)