اصول فروش و مذاکره (قسمت هفتم)
شنبه 20/شهریور/1395 2244 دات وب

اصول فروش و مذاکره (قسمت هفتم)

مذاکره مهم ترین و رایج ترین وسیله برقراری ارتباط بین انسان هاست.

مذاکره چیست؟

مذاکره مهم ترین و رایج ترین وسیله برقراری ارتباط بین انسان هاست.
اولین تجربه انسان در مذاکره در محیط خانواده آغاز می شود و به جامعه جهانی ختم می شود.
مذاکره فرایند تشخیص خواسته ها، اولویت بندی آنها، بحث بر روی آنها و توافق بر سر آنهاست.
مذاکره همواره با تبادل امتیازات همراه است. امتیازاتی که ممکن است بزرگ، کوچک، مادی، معنوی، مشهود با نامشهود باشند.

اهمیت فراگیری فن مذاکره

همه انسانها به مهارت مذاکره نیاز مندند،از خانواده تا سطح بین الملل.
بنابراین برای بهبود کیفیت زندگی باید آن را بهبود بخشیم.

  • مذاکره برای رفع نیازها انجام می شود
  • موفقیت شرکت ها به مهارتهای مذاکره آنها بستگی دارد
  • فرآیند مذاکره باید از دیدگاه دو طرف مذاکره درک شود
  • ارتباطات روز به روز گسترده تر می شود. زندگی یعنی ارتباط، ابزار آن مذاکره است
  • توانمندی مذاکره کنندگان هر روز بیشتر می شود، برای اینکه بازنده نشویم باید توانمندی خود را افزایش دهیم

دستور جلسه

به دقت موضوعاتی که باید در جلسه مطرح گردد را مشخص و زمان بندی کنید.
تقدم و تأخر مسائل بسیار حائز اهمیت است.
دستور جلسه را برای کلیه اعضاء ارسال کنید. قبل از نهایی کردن دستور جلسه می توانید با آنها مشورت کنید.

استراتژی های مذاکره

برنده - برنده
برنده - بازنده

  • مجدداً خرید نخواهد کرد
  • تبلیغ منفی می کند
  • ارزش مادام العمر مشتری در نظر گرفته نمی شود

بازنده - برنده

  • فروشنده شغل خود را از دست می دهد
  • فروشنده راه هایی جهت فسخ قرارداد پیدا می کند
  • کیفیت محصول صدمه می بیند
  • شرکت زیان را تحمل و در معامله دیگر آنرا جبران می کند

بازنده - بازنده

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)