معرفی 11 ابزار بررسی آمار بازدید سایت
دوشنبه 27/شهریور/1402 776 سئو و بهینه سازی سایت

معرفی 11 ابزار بررسی آمار بازدید سایت

ابزار و روش مشاهده آمار بازدید سایت در این مقاله معرفی می شود. استفاده از کدنویسی اختصاصی ثبت آمار و استفاده از ابزارهای آمارگیر سایت راهی برای گزارش گیری از سایت و بازدید های آن است.

در ابزار های تخمین آمار بازدید سایت به دنبال چه چیزی باشیم؟

پیدا کردن ابزار مناسب برای وب سایتتان می تواند مشکل باشد. شما باید با چند مفهوم بازاریابی دیجیتال آشنا باشید و سپس تصمیم خود را برای انتخاب بهترین نرم افزار بگیرید. قبل از استفاده از این ابزار ها بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید:

ترافیک ارگانیک

بخشی از موفقیت کسب و کار شما به دریافت ترافیک ارگانیک یعنی ورود کاربران جدید و واقعی بستگی دارد، در این حالت بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو برای شما ضروری است. در این مورد، می توانید به سراغ یک ابزار تخمین گر ترافیک با تمرکز بر جنبه های سئو مانند گوگل آنالیتیکس بروید.

تبلیغات PPC

تبلیغات PPC که مخفف paid per click است. برخلاف ترافیک ارگانیگ، اگر ترافیک وب پولی در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما مهم است، باید یک ابزار برآورد ترافیک با تمرکز بر تبلیغات پولی انتخاب کنید. همچنین باید فعالیت های برندهای دیگر مانند نوع تبلیغاتی که انجام می دهند، کانال های تبلیغاتی آن ها و غیره را مقایسه کنید. ابزارهایی مانند سیمیلاروب Similar Web می توانند کمک کنند. همچنین گوگل ادز نیز از همین روش استفاده می کند.

اطلاعات جمعیت شناسی مشتری

قبل از انتخاب، به اطلاعات جمعیت شناسی پایگاه کاربر خود فکر کنید. ابزارهایی مانند الکسا می توانند به شما در نظارت بر جمعیت شناسی مشتریان رقبای خود کمک کنند تا بتوانید از بینش ها برای هدف قرار دادن بازار بالقوه استفاده کنید.

معرفی 11 ابزار بررسی آمار بازدید سایت

1- Google Analytics گوگل آنالیتیکس

Google Analytics گوگل آنالیتیکس ابزار تحلیل سایت و آمارگیری است و می توان آن را به عنوان نرم افزار آمار بازدید سایت هم در معرفی کرد. البته نرم افزار های دیگری هم برای کنترل آمار بازدید یک سایت مانند: StatCounter ،Site Meter ،Shinystat و … نیز وجود دارد.
اکثر کاربران با گوگل انالیتیکز شروع کار می کنند، این تحلیلگر گوگل رایگان بوده و البته اطلاعات مناسبی هم ارائه می کند.
این ابزار جهت اندازه گیری داده ها و اطلاعات سایت مورد استفاده است و برای بازدهی هرچه بیشتر پیشنهاد می شود در کنار آن از Google Webmaster Tools استفاده کنید.

Google Analytics امکانات بسیار متنوعی دارد. به صورت کلی Google Analytics اسکریپت تحلیل رفتاری بازدیدکنندگان سایت است، اما برای افرادی بیشتر مفید خواهد بود که تازه وارد صنعت تحلیل و آمارگیری شده اند.

2- Clicky کلیکی

Clicky Analytics (که در GetClicky.com واقع شده) تحولاتی در صنعت تحلیل و آمار ایجاد کرده و این روند ادامه دارد. شاید Clicky به عنوان نرم افزار آمار بازدید سایت بعد از Google Analytics بهترین ابزار باشد. تفاوت اصلی و کلیدی در تاخیر اطلاعات آماری است. در Google Analytics شما یک روز بعد اطلاعات آماری را دریافت می کنید در حالیکه در Clicky اطلاعات به صورت آنی ارائه می شوند.

3- Mint مینت

Mint Analytics یکی از ابزار های جدید مورد علاقه من است و در قیمت بسیار مناسبی ارائه می شود، این تنها ابزاری در لیست ما می باشد که شما تنها کافیست یک بار هزینه آن را بپردازید.

Mint واقع در HaveAMINT.com، به صورت پیش مبلغ 30$ به ازای هر وب سایت دریافت می کند، اما دیگر به صورت دوره ای هزینه دیگری دریافت نخواهد کرد. این ابزار در مقابل ابزارهای دیگر که هزینه های بسیار پایین دوره ای می گیرند بسیار مناسب تر است.

نه تنها این ابزار دارای یک قیمت مناسب است، بلکه با امکانات تازه و ساده ای ارائه می شود. اطلاعات و جداول ارائه شده در این ابزار تحلیل و آمار ساده بوده و راحت قابل فهم می باشند و هرآنچه که نیاز دارید را به شما ارائه می دهند.

4- Church Analytics چرچ آنالیتیکس

ابزار تحلیل و آمارگیری Church Analytics رابط کاربری ساده و زیبایی دارد. یکی از افتخارات این ابزار آمارگیری، ارائه اطلاعاتی می باشد که واقعا به آن ها نیاز دارید و داده هایی که به رشد وب سایت شما کمک نمی کند، ارائه نمی شود. Church Analytics نسبتا در این حوزه نوظهور است.

5- KISSmetrics

کیس متریک KISSmetrics تجزیه و تحلیل رویداد برای وب، موبایل و موارد دیگر را انجام می دهد و یکی از سایت های تحلیل سایت است، یک سیستم عالی برای شناختن بازدیدکنندگان شما ارائه می دهد، این ابزار برای تجارت های فروش آنلاین کاربردی تر است و ممکن است امکانات ارائه شده در این ابزار برای بلاگ ها مناسب نباشد. البته منظور این نیست که نمی توان برای بلاگ ها استفاده کرد، مخصوصا برای بلاگ هایی که محصولاتی را برای ارائه دارند، اما ابزارهایی که در این سیستم لحاظ شده مسلما برای فروشگاه های آنلاین تعبیه شده اند.

6- Open Web Analytics

Open Web Analytics تمرکز خود را بر سادگی ابزار خود گذاشته است و ماهیت Open source بودن آن نیز مشهود به این امر است. اگر شما به دنبال ابزاری رایگان که قابل قیاس با Google Analytics باشد، هستید، این ابزار مناسب شما است به خصوص اگر شما علاقمند استفاده از پروژه های Open source هستید.

آمارگیر سایت

7- Clicktale

اگر واقعا می خواهید بدانید که مشتریان شما چگونه با وب سایت شما در تعامل هستند، در این ابزار می توانید به صورت عینی تعاملات آن ها را با وب سایت خود با استفاده از Clicktale مشاهده نمایید.

با این ابزار می توانید مشاهده کنید که بازدیدکنندگان وب سایت شما با چه بخش های وب سایت در تعامل بوده و بیشتر به آن ها توجه داشته اند و در مقابل آن چه بخش هایی را نادیده گرفته اند.
اگر شما چنین اطلاعاتی را در رابطه با بازدیدکنندگان خود می خواهید داشته باشید، حتما پیشنهاد می شود Clicktale را آزمایش کنید.

8- CrazyEgg

یکی دیگر از ابزارهای تحلیل سایت CrazyEgg است که از پروژه های Neil Patel (مالک فعلی KISSmetrics) می باشد و راهکار های بصری زیادی در رابطه با نحوه گشت و گذار بازدیدکنندگان در وب سایت شما ارائه می دهد.

این ابزار چند maps (نقشه) برای مشاهده اینکه چگونه بازدیدکننگان شما در حال مرور وب سایت هستند ارائه می دهد:

Heatmap: یک تصویر از محل هایی که مردم در وب سایت شما کلیک نموده اند ارائه می دهد. این به شما اجازه می دهد که بفهمید چه بخش هایی محبوب بوده و می توانید با در نظر گرفتن این امر در آینده تغییراتی در وب سایت خود اعمال کنید.

Scrollmap: این نقشه به شما نشان می دهد که چقدر کاربران در صفحات شما Scroll کرده اند و به شما کمک می کند تا بدانید چه زمانی بازدیدکنندگان، صفحه ی شما را رها کرده اند.
Confetti: با این نقشه می توانید تمام کلیک هایی که در وب سایت شما می شود را طبقه بندی کنید و بر اساس نتایج آن منابع وب سایت خود را مدیریت کنید.
Overlay: وقتی که شما به این نقشه نگاه می کنید می توانید متوجه شوید که بر روی هر مولفه در صفحه شما چند بار کلیک شده است.

9-ابزار تحلیل Piwik

نمونه دیگری از ابزار های تحلیل سایت شرکت Piwik است که ابزار تحلیل و آمارگیری ثابت و قدرتمندی ارائه می دهد که Open source نیز می باشد و قابلیت گسترش پذیری دارد.

Piwki یکی دیگر از ابزار های رایگان تحلیل و آمارگیری جایگزین Google Analytics می باشد و با توجه به مشاهدات، تقریبا همان داده های آماری را ارائه می دهد بنابراین این ابزار قابل قیاس با Google Analytics می باشد با تاکید بر پروژه Open source بودن.

این ابزار یک نرم افزار PHP MySQL می باشد که شما آن را بر روی وب سرور خود دانلود و نصب می کنید. در انتهای مراحل 5 دقیقه نصب یک قطعه کد JavaScript به شما داده می شود. کافیست این قطعه کد را Copy نموده و آن را در وب سایتی که می خواهید رهگیری شود Paste کنید.

10- ابزار تحلیل CloudFlare

CloudFlare سرویس جدیدی که با آن به تازگی آشنا شدیم CloudFlare است، یکی دیگر از ابزارهای تحلیل وب سایت. این وب سایت به نوعی یک مورد خلاف قاعده در این لیست می باشد، اما با توجه به آزمایشات انجام شده، CloudFlare ابزار مناسب تحلیل و آمارگیری ارائه می دهد.
علت اینکه می گوییم خلاف قاعده است، به این علت می باشد که این وب سایت بیشتر تاکید بر امنیت و سرویس های CDN دارد و سرویس تحلیل و آمارگیری را در کنار آن ها به عنوان مکمل ارائه می دهد.

به نظر می رسد این سرویس افزونه مناسبی به هر وب سایتی می باشد، حتی بسته رایگان آن، زیرا این سرویس را به عنوان محصولی معرفی می کند که می تواند وب سایت ها را جهت یافتن مشکلات امنیتی اسکن کرده و از تکنولوژی روز دنیا برای افزایش سرعت وب سایت استفاده کند و به شما اطلاعاتی در رابطه با بازدیدکنندگان وب سایتتان با آمار و جداول ارائه دهد.

11- ثبت آمار سایت در AWSTAT

AWStats یک ابزار آمارگیری رایگان است که تحت لیسانس GNU توزیع شده است .این ابزار با خط فرمان کار می کند.و البته دارای رابط گرافیکی (CGI) می باشد.این ابزار می تواند با فراهم آورندگان هاستینگ که دارای PERL,CGI,LOG هستند کار کند.
از این ابزار قوی برای گرفتن آمار Ftp یا میل سرور به صورت گرافیکی می باشد.
این برنامه ی تحلیلگر log به عنوان یک CGI از خط فرمان کار کرده و تمامی اطلاعات ممکن در log شما را در تعدادی صفحات گرافیکی نشان می دهد.این ابزار از اطلاعات جزئی نیز جهت پردازش فایل های log استفاده می کند و می تواند فایل های log از بیشتر ابزارهای سرور مانند log فایل های آپاچی (با فرمت ELF,XLF,CLF)، webstar ، IIS (با فرمت W3c) و میل سرور و Ftp سرورها را تحلیل کند.
لینک زیر مقایسه ای بین مشهورترین ابزار آمارگیری مانند Awstat, analog, webalizer را نشان می دهد

همچنین ویژگی های زیر را پشتیبانی می کند:

  • توانایی تحلیل فرمت های مختلف ،
  • کار با خط فرمان و نمایش در مرورگر به عنوان CGI
  • به روز آوری آمارها می تواند از مرورگر وب نیز انحام شود
  • حجم نامحدود فضای فایل log ، پشتیبانی از فایل های logجدا شده
  • پشتیبانی از فایل های کش DNS
  • دارای پلاگینی برای فیلتر کردن IP ها بر حسب موقعیت
  • دارای پلاگینی برای فیلتر کردن IP ها بر حسب شهر بازدیدکننده
  • دارای پلاگینی برای فیلتر کردن IP ها بر حسب مناطق آمریکا و کانادا و گزارشات ISP
  • Option های زیاد برای فیلتر کردن و استفاده از پلاگین
  • پشتیبانی از وب سایت های چند نامی
  • چندزبانه بودن
  • گزارش استاتیک در قالب صفحات Html/Xhtml و pdf
  • آنالیز دیتابیس می تواند در فرمت XML ذخیره شود.
  • جهت استفاده از این ابزار نیاز به موارد زیر دارید:
  • سرور شما باید به فایل log دسترسی داشته باشد.
  • باید بتواند اسکریپت های perl را اجرا نماید.

اطلاعات زیر توسط AWStats نشان داده می شود:

تعداد ویزیت و تعداد ویزیت های یکتا
زمان ویزیت و آخرین ویزیت
کاربران هویت سنجی شده و آخرین کاربر authenticate شده
روزها و ساعات پرترافیک هفته (صفحات، hit ها)
دامین و کشور بازدیدکنندگان
آخرین ویزیت ها و لیست آدرس های IP
بیشترین صفحات مرور شده
انواع فایل ها
سیستم عامل و مرور گر مورد استفاده
بازدیدهای ربات ها (319 ربات یافت شده)
حمله ی کرم (5 نوع خانواده ی کرم )
کمک به موتورهای جستجو جهت یافتن ،کلمات کلیدی استفاده شده در سایت شما
خطاهای مربوط به HTTP
گزارشات شخصی دیگر بر مبنای URl, پارامترهای url
تعداد دفعاتی که سایت شما favorite شده است
اندازه صفحه

12- ثبت آمار سایت در Alexa

آمار وب سایت Alexa می تواند به فرایند افزایش ترافیک وب سایت به شما کمک کند.
الکسا (Alexa):یکی از ابزارهای تحلیل وب سایتها الکسا می باشد که رتبه ترافیک وب سایت ها در ایران و جهان و را نشان می دهد. هم چنین این وب سایت تحلیلهای جزیی تربی از وب سایت را نشان می دهد.

الکسا، شرکت اطلاعات وبی است که شما می توانید رتبه ترافیک (traffic rank) هر وب سایت یا وبلاگ را در آن ببینید. این رتبه ترافیک، نشان دهنده محبوبیت وب سایت و ترافیک وارده به صفحات آن است.

آمار بازدید روزانه سایت (Page Views)

یکی از نشانه های پیشرفت در یک سایت افزایش آمار بازدید روزانه سایت می باشد. به کمک آمارگیر سایت و تحلیل دوره ای آمار می توانید به سادگی پیشرفت خود را بررسی نمایید. مثلا با مشاهده آمار بازدید سایت در یک ماه گذشته می توان تحلیل خوبی داشت. با نمایش میزان ترافیک در یک نمودار صعودی یا نزولی بودن آمار به سادگی عملکرد سایت را مشخص می کند.

تعداد بازدیدکننده سایت

یکی از موارد مهم در تحلیل آمار بازدید سایت تعداد بازدیدکننده سایت می باشد. تعداد کاربرانی که با IP یکتا وارد سایت می شوند یکی از موارد مهم می باشد. مثلا ممکن است آمار بازدید روزانه سایت شما 20 هزار صفحه باشد. اما آیا این تعداد صفحه را همین تعداد افراد مرور کرده اند؟ مطمئنا چنین نیست. ممکن است کاربران زیادی پس از ورود به سایت چندین صفحه از سایت شما را بازدید کنند. بنابراین دو مفهوم در تحلیل آمار وجود دارد.

آمار بازدید روزانه سایت: تعداد صفحاتی از سایت که در 24 ساعت بازدید می شوند.

تعداد بازدیدکننده سایت: تعداد کاربرانی که در 24 ساعت به سایت مراجعه می کنند.

بازدیدکننده بازگشتی

یکی از عوامل نشان دهنده محبوبیت یک سایت بازدیدکننده بازگشتی آن است. کاربرانی که به صورت روزانه به سایت مراجعه می کنند بازدیدکننده بازگشتی سایت محسوب می شوند. در مقابل همواره کاربرانی هستند که برای اولین بار به سایت شما مراجعه می کنند. بنابراین از نظر مخاطبین دو نوع بازدیدکننده سایت خواهیم داشت.

بازدیدکننده بازگشتی: بازدیدکنندگانی که به طور مرتب و روزانه از سایت شما بازدید دارند.

بازدیدکننده جدید: بازدیدکنندگانی که برای اولین بار به سایت شما مراجعه می کنند.

بازدید گوگل

یکی از مهمترین آمار ها در تعداد بازدید سایت آمار بازدید سایت یا ورودی از موتورهای جستجو است. بازدید گوگل به عنوان بهترین سایت ایران مهمترین معیار در بین سایر موتورهای جستجو می باشد.

اهمیت موتور جستجوی گوگل در بازدیدهای طبیعی و رایگان است که به یک وبسایت هدایت می شود. یکی از بهترین روش ها در افزایش بازدید و داشتن یک ترافیک نسبتا پایدار و رایگان موضوع “سئو سایت” می باشد. پس اطلاع از تعداد ترافیک دریافتی از گوگل می تواند برنامه ریزی برای تولید محتوا در سایت را برای پیشرفت سریعتر در سئو نیز فراهم کند.

در واقع مهمترین معیار در سئو یک سایت بررسی آمار بازدید واقعی گوگل می باشد. البته گاهی شرکت های فروش بازدیدکننده نیز مشاهده می شوند که مثلا ترافیک طبیعی به سایت هدایت کنند. در مورد ترافیک طبیعی به هیچ وجه چنین مواردی مورد نظر ما نمی باشد. به علاوه همواره چنین وبسایت هایی با جریمه های سنگین گوگل و کاهش بازدید گوگل مواجه خواهند شد.


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)