سوالات پرسشنامه و نمونه پرسشنامه آنلاین
دوشنبه 10/بهمن/1401 1307 طراحی سایت وب سایت

سوالات پرسشنامه و نمونه پرسشنامه آنلاین

همان طور که می دانید نظر سنجی به شیوه سنتی سال ها است که کمتر مورد استفاده کسب و کارها قرار می گیرد، و شیوه های مدرن جایگزین آن شده اند؛ از جمله استفاده از پرسشنامه های آنلاین. اما استفاده از این روش نیز مراحلی خاص دارد که باید به درستی رعایت شود، ساخت پرسشنامه های موثر در نظرسنجی های هدفمند و فرم های جاری، در رعایت چند گام اساسی و چند نکته هوشمندانه خلاصه شده است. صحیح نوشتن سوالات پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین نیز امری حیاتی است. در صورتی که نتوانید سوالات صحیحی را بپرسید، احتمال سوگیری در پاسخ هایتان افزایش می یابد، نرخ پاسخ دهی به پرسشنامه تان کم می شود و در نتیجه آمارهای نامعتبر به دست خواهید آورد.

برای آینده کسب و کارتان چه برنامه ای دارید؟ خدمت جدید را باید چگونه ارائه دهید؟ کدام محصولتان از نظر مصرف کننده محبوب تر بوده است؟ کاهش فروش سازمانتان می تواند چه علت های داشته باشد؟ مکان شعبه بعدی کسب و کارتان باید کجا باشد؟ آیا خدمات آموزشی مفید بوده است؟ کدام ایراد از محبوبیت سازمان شما کاسته است؟

بهترین روش برای رسیدن به جواب تمام سوالاتی که سیاست گذاری های آینده سازمانتان را می سازد نظرسنجی و پرسشنامه است. همچنین استفاده از انواع نظرسنجی و پرسشنامه آنلاین انواع خلاهای سنتی را نیز می پوشاند. به این ترتیب چوبی جادویی خواهید داشت که سازمان شما را در بهترین وضع ممکن نگه می دارد.

برای نوشتن نظرسنجی و پرسشنامه از کجا شروع کنیم؟

بی شک راحت ترین راه نوشتن پرسشنامه، روی کاغذ آوردن سوالاتی است که ذهنتان را درگیر خودش کرده است. طراحی سوالات نظرسنجی ها و پرسشنامه ها بسیار ساده به نظر می رسند اما خیلی کم می توان سوالاتی تاثیرگذار تهیه کرد. سوالات اشتباه همان سوالاتی هستند که جواب اشتباه دارند و نتایج اشتباه به تصمیمات نامعقول منجر می شوند و در پایان، محصولات و خدماتی رابه مشتری ارائه خواهید داد که کسی تمایل به دریافت آن ندارد. همین امر باعث می شود طراحی دقیق سوالات نظرسنجی یا پرسشنامه از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

می توانید سوالاتی که نوشتید را با لیست جواب ها مقایسه کنید و در صورت وجود هرگونه سوال غیر ضروری یا اضافی، آن ها را از نظرسنجی حذف کنید.

طراحی پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین نیز به پاسخ دهندگان کمک می کند که درک بهتری از سوالات پیدا کنند، در مقابل اگر پرسشنامه ای طراحی ضعیف یا نامناسبی داشته باشد، سوالات پرسشنامه به درستی درک نمی شوند.

نکات ضروری در ساخت پرسشنامه و نظرسنجی

  • پرسشنامه ای کوتاه طراحی کنید.
  • از لغات و عبارات ساده و قابل فهم استفاده کنید.
  • پاسخ دهندگان را به شیوه ای دوستانه مخاطب قرار دهید.
  • بازه زمانی برای برخی سوال ها مشخص کنید.
  • در هر سوال بیش از یک موضوع را نپرسید.
  • معنای مثبت یا منفی را در سوال القا نکنید.
  • از سوگیری ناشی از ترتیب سوالات بپرهیزید.
  • از سوالات کلی استفاده نکنید.

بهترین پرسشنامه آنلاین

با این 6 روش، نرخ پاسخ دهی به پرسشنامه های آنلاین خود را چندین برابر کنید:

  1. با دادن هدیه، تخفیف و پیشنهاد ویژه، به مخاطب انگیزه مشارکت بدهید.
  2. نام مخاطب را با عناوین شخصی سازی شده و خاص ادا کنید.
  3. در صفحه اول پرسشنامه هدفتان را کاملاً واضح و شفاف به مخاطب بگویید.
  4. پرسشنامه را برای استفاده در همه دستگاه ها بهینه سازی کنید.
  5. سؤالات مهم را در ابتدای پرسشنامه قرار دهید.
  6. تعداد سؤالات پرسشنامه را طولانی نکنید.

شاخص NPS چیست و چه تاثیری در افزایش مشتری دارد؟

حال زمان آن رسیده شما را با مراحل ساخت پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین آشنا می کنیم:

گام اول: تعیین چشم انداز و هدف پرسشنامه

سردرگمی طراحان تحقیقات و پرسشنامه ها، عدم تعیین هدف پرسشنامه در ابتدای کار است. پس کامل سوالات زیر را خودتان پاسخ دهید تا هدف از طراحی پرسشنامه برایتان محرز شود:

  1. هدف اصلی من از طراحی پرسشنامه چیست؟
  2. هدف من از پرسیدن هر یک از سوال ها چیست؟
  3. به کمک پرسشنامه یا نظرسنجی آنلاین، چه چیزی را اندازه گیری می کنم؟
  4. پاسخ های نهایی چطور به من کمک می کنند تصمیم بهتری بگیرم؟
  5. مخاطبان پرسشنامه یا جامعه آماری پژوهش و نظرسنجی، چه کسانی هستند؟
  6. آیا به کمک پرسشنامه می توانم اطلاعات موردنیازم را از جامعه هدف دریافت کنم؟
  7. برای تحلیل نتایج به چه اطلاعاتی درباره جامعه هدفم نیاز دارم؟

گام دوم: تعیین جامعه هدف یا همان جامعه آماری

جامعه هدف یا جامعه آماری، به گروه مشخصی از جمعیت گفته می شود که به واسطه یک یا چند ویژگی مشترک، ذیل یک طبقه یا گروه دسته بندی می شوند: گروه هایی مثل زنان شاغل در شرکت های خصوصی، مدیران منابع انسانی فعال در استارتاپ ها، مشتریان نوشیدنی های انرژی زا یا دانشجویان ورودی سال 1399 دانشگاه تهران، همگی مثال هایی از گروه های هدف و جامعه آماری تحقیق و پیمایش شما هستند. با تعیین جامعه هدف تان، نه تنها می توانید سوالات دقیق تری طراحی کنید، بلکه روش های بهتری برای توزیع پرسشنامه یتان انتخاب می کنید.

گام سوم: طراحی پرسشنامه و نظرسنجی

در ابتدا باید بدانید دو مدل سئوال در پرسشنامه ها وجود دارد.

مدل اول سوالات باز: سوالات باز به سوالاتی گفته می شود که پاسخ دهنده را با فهرستی از گزینه ها مواجه نکرده و او می تواند نظر خود را بدون محدودیت شرح دهد.

مدل دوم سوالات بسته: در سوالات بسته، مخاطب با فهرستی از گزینه ها رو به رو است. تحلیل نتایج این سوالات آسان تر است و در بسیاری از موارد، نتایج معناداری به شما می دهد؛ به شرطی که گزینه هایتان را بدون سوگیری و اعمال سلیقه تعریف کنید.

باید توجه داشت که هر پرسشنامه از سه بخش مقدمه، بدنه اصلی و پایان بندی تشکیل می شود.

در مرحله بعد از مشخص کردن مدل سوالات باید در تهیه مقدمه، به این موارد توجه کنید:

  • به مخاطب موضوع و اهمیت تحقیق، ارزیابی، پرسشنامه یا نظرسنجی تان را توضیح دهید.
  • تعداد سوالات و مدت زمان پاسخ گویی را بنویسید.
  • در صورت پرسیدن سوالات شخصی، حتماً به او محرمانگی پاسخ هایش را اطلاع دهید یا با برگزاری نظرسنجی ناشناس و
  • اطلاع آن به مخاطب، از دریافت اطلاعات غیر معتبر و دارای خطا جلوگیری کنید.
  • دستور العمل های پاسخ دهی به پرسشنامه را با زبانی ساده شامل شوید.

 نمونه پرسشنامه آنلاین

  • در ایجاد بدنه پرسشنامه نیز باید، سوالات غربالگری (screening questions) را در ابتدا بپرسید، سپس سوالات اصلی را مطرح کنید و سوالات دموگرافیک را در انتها بیاورید.
  • بعد از تکمیل پرسش ها، به پایان بندی مناسبی برای پرسشنامه نیاز دارید. در این بخش:
  • از شرکت کننده در نظر سنجی و تحقیق ، تشکر کنید.
  • اگر ارزیابی و پرسشنامه شما دارای پاسخ های صحیح است، این پاسخ ها را در اختیار او بگذارید، با استفاده از ویژگی «نمایش صفحه پاسخنامه» یا «نمایش کلید آزمون» می توانید لینک پاسخنامه هر پاسخ دهنده را با او به اشتراک بگذارید.
  • شرکت کننده را به صفحه اصلی سایت یا صفحات دلخواه دیگر هدایت کنید.
  • از شرکت کننده بخواهید پرسشنامه را به سایر دوستان و آشنایان خود ارسال کند.

بهتر است ترتیب سوالات پرسشنامه به شکل زیر عایت کنید:

  • از سوالات آسان به سوالات دشوار
  • از سوالات کوتاه به سوالات طولانی و وقت گیر
  • از سوالات عمومی به سوالات تخصصی
  • از سوالات کلی به سوالات جزئی
  • از سوالات بسته به سوالات باز

چند نکته در آخر یادآور شوم که اصلی ترین علت ایجاد فرم های نظرسنجی و پرسشنامه تهیه آمار قابل اعتماد و قابل تحلیل آن است. از طرف دیگر وجود داده هایی که بتوانند تحلیل درستی را به همراه داشته باشند تنها در پرتو طرح پرسشنامه ای سنجیده و اصولی امکان پذیر است. هر چقدر مخاطبان خود را بهتر بشناسید، بهتر می توانید رفتار و نوع بازخورد آن ها را تجزیه و تحلیل کنید. سعی کنید جامعه هدف خود را دقیق و گسترده انتخاب کنید، تا علاوه بر دریافت مشارکت بالاتر، پاسخ های با کیفیتی نیز دریافت کنید. طراحی پرسشنامه های شفاف، کوتاه، کاربر پسند و استاندارد، با کمی دقت نظر و با استفاده از ابزار مناسب به شما کمک می کند در وقت و هزینه خود و دیگران صرفه جویی کنید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)