جذب مشتریان با بازاریابی محتوا
دوشنبه 21/شهریور/1401 174 سئو

جذب مشتریان با بازاریابی محتوا

در این بخش از بازاریابی سعی می شود با تولید محتوای ارزشمند و مفید و در عین حال جذاب و یکپارچه مخاطبان را جذب کرد. جذب مخاطب نیز شامل جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان قبلی و در نهایت کسب درآمد از تولید محتوا می شود.
در مروری بر تاریخچه بازاریابی محتوا می توان گفت حدودا از سال 1730 با انتشار سالنامه ای توسط بنجامین فرانکلین بازاریابی محتوا و شروع تولید محتوا باب شد. بنجامین به کمک این سالنامه می خواست مردم را از محتوایی که مد نظر داشت آگاه کند.

در سال 1895 جان دیر که در یک شرکت تراکتورسازی کار می کرد، با کمک همکارانش مجله ای برای کشاورزان منتشر کردند. این مجله به صورت رایگان بین مخاطبان پخش می شد. اما چرا جان دیر اینکار را آن هم به صورت رایگان می کرد؟ زیرا به اهمیت بازاریابی محتوا پی برده بود. او فهمیده بود اگر محتوای مفید و کاربردی برای مخاطبانش تولید کند، مخاطبان نیز بیشتر با آن کسب و کار ارتباط برقرار کرده و تبدیل به مشتری می شوند.

ارائه اطلاعات و جذب کاربر

وقتی مطالبی را به رایگان به اشتراک می گذارید، به کسب وکار خود اجازه می دهید تا در ذهن خوانندگان وبلاگ اعتمادسازی کند. هرچه باشد شما نکات و اطلاعات کسب و کاری را که در آن فعالیت می کنید، به رایگان در اختیار مخاطبان می گذارید. پس چرا به شما اعتماد نکنند. در حقیقت در این نوع بازاریابی، مردم را به خرید مجبور نمی کنیم؛ بلکه به آن ها کمک می کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرند و شاید بهترین تصمیم آن ها در این میان، خریداری از ما باشد.

اهداف بازاریابی محتوا

هدف این شیوه از بازاریابی، جذب و نگهداری مشتریان به وسیله تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب به نیت تغییر یا تقویت رفتار مشتری است. این نوع بازاریابی، فرایندی مستمر است که در راهبرد کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای می گیرد و بر مالکیت رسانه متمرکز است نه اجاره آن.
در سال 2016، تعداد اندکی از کسب وکارها به نیروی معجزه آسای کانتنت مارکتینگ تردید داشتند؛ اما واقعیت آن است که تنها معدودی از شرکت ها از این نوع بازاریابی، با مهارت و تخصصی که واقعا نیازمند آن است، بهره می گیرند. این راهنما، به شما نشان خواهد داد که چگونه می توانید برند خود را پیروزمندانه تبلیغ و ترویج کنید و مشتریان باکیفیت تری دریافت کنید و روابط میان خود و مشتری را از این طریق ارتقا دهید.

انواع بازاریابی محتوایی

راه های زیادی برای اجرای بازاریابی محتوایی وجود دارد. این که می خواهید از کدام استفاده کنید، به استراتژی شما یا سازمانتان مربوط است. در قسمت پایین به 5 روش معمول آن اشاره می کنیم.

سوشال میدیا

شبکه های اجتماعی مهمترین نوع مارکتینگ

شبکه های اجتماعی برای برای ارتباط بهتری بین مردم دنیا ساخته شد. امروزه این شبکه ها به عنوان ابزاری مهم برای بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند. زیا در هر شبکه اجتماعی تعداد زیادی مخاطب وجود دارد که می تواند تبدیل به مشتری شود.
مهمترین و تاثیرگذارترین نوع مارکتینگ در سوشال ها بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی است. افراد در این شبکه ها علاوه بر ایجاد ارتباطات مفید با سایر مردم به دنبال اطلاعات مفید یا جذاب هستند. به همین دلیل تولید محتوا در این شبکه ها برای بازاریابی می تواند بسیار مفید واقع شود.

اینفوگرافی

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک را در فارسی به صورت «اطلاع نگاشت» یا «گرافیک اطلاع رسان» ترجمه کردند اما در فضای بازاریابی و آنلاین، از همان معادل اینفوگرافیک استفاده می شود و به گرافیک های حاوی دانش و اطلاعات گفته می شود که داده های کاربردی را در قالب جذاب گرافیکی به کاربران ارائه می کند تا بتواند پیام مورد نظر را در یک نگاه و بدون نیاز به مطالعه طولانی متون به کاربر منتقل کند. توسط آن بتوان به اعتبار برند و اهداف تجاری دست پیدا کرد.
بازاریابی اینفوگرافیک مزیت های زیادی داشته و بر روی سئو سایت و هر چه بیشتر دیده شدن صفحات آن هم تاثیر مثبتی می گذارد.
اینفوگرافیک ها در عین جذاب بودن، بسبار چالشی هستند و باید بتوان عمق مطلب را با کمترین اطلاعات متنی و بهترین جلوه های گرافیکی نشان داد. در واقع اینفوگرافیک ها باید مانند یک متن، به صورت واضح پیام را منتقل کند اما در عین حال بسیار جذاب تر از متن باشد.
برای اینکه بتوان اینفوگرافیک های با کیفیتی ایجاد کرد، لازم است که تحقیق مناسبی برای داده ها و موضوع آن صورت پذیرد و به موازات آن، طرح های مناسب، جذاب و منطقی برای آن در نظر گرفته شود. زمانی که قرار است که از اینفوگرافیک برای بازاریابی و تبلیغات استفاده شود، باید در مورد برند، محصول و یا خدمات مورد نظر آگاهی کافی وجود داشته باشد.

بازاریابی محتوا

بلاگ

همه ما وبلاگ ها را از سال های سال قبل با ورود سیستم های بلاگینگ ایرانی به یاد داریم. امروزه اما این وبلاگ نویسی از حد دل نوشته ها و خاطرات یک شخص فراتر رفته است و اکثر کسب وکارها به بازاریابی محتوایی روی آورده اند. هنگامی که محتوایی آموزنده و مفید را از طریق وبلاگ کسب و کار خود به اشتراک می گذاریم، خواه ناخواه در چشم مشتریان در قالب یک کارشناس جلوه خواهیم کرد و این امر نه تنها پای بازدیدکنندگان را به وبلاگ شما باز خواهد کرد، بلکه می تواند این خوانندگان مشتاق را به خریدارانی بالقوه نیز تبدیل کرد.

نکات مقاله نویسی برای سئو

پادکست خوب

پادکست

یکی از روش هایی که می توان با سرمایه گذاری بر آن، بازاریابی موفقی داشت، استفاده از پادکست است. تولید محتوای صوتی همیشه کار آسان اما در عین حال پرپیچ و خمی بوده که برای تمامی مخاطبان جذاب است. با توجه به آن که تولید پادکست و استفاده از آن در بازاریابی دارای مراحل متعددی است که رعایت کردن آن ها سبب موفقیت شما خواهد بود.
پادکست در اصل مانند یک نمایش رادیویی اینترنتی است که از طریق ابزار متعددی مانند ساند کلود و آی تونز در هر زمان و مکانی می توان به آن توسط تلفن همراه گوش کرد. طبیعتا گوش کردن به پادکست ها از طریق دسکتاپ نیز میسر است. به طور کلی چیزی که در میان عموم مردم مرسوم شده آن است که پادکست ها را در هنگام حرکت و یا انجام یک فعالیت گوش می کنند؛ به عبارتی هر جایی که بتوان از گوشی استفاده کرده و فعالیت بدنی هم داشت، پادکست می تواند حضور داشته باشد. پادکست ها با توجه به محتوایی که ارائه می کنند به انواع مختلفی تقسیم می شوند. می توان گفت که شناخته شده ترین نوع پادکست، پادکست های سریالی هستند که در آن ها یک نمایش رادیویی به صورت قسمت به قسمت، ارائه می شود.
به طور معمول، محتوای صوتی پادکست ها به صورت قسمت به قسمت بوده و طول و قالب آن ها نیز متفاوت است. در برخی از آن ها مصاحبه هایی انجام می شود و در برخی دیگر یک تجربه ی روایی کامل، ارائه می شود. با توجه به رواج استفاده از پادکست ها در میان مردم، سرمایه گذاری بر روی این بخش نیز بیشتر از پیش شده است که نشان از بازگشت ابزاری شبیه به رادیو در قرن پیشرفت ها است.

محتوای ویدئویی

ویدیو

محتوای ویدیویی به یک نوع قالب محتوایی گفته می شود که دارای صوت، تصویر ، بخش های گرافیکی و موارد دیگر باشد. اشکال متداول محتوای ویدیویی شامل وبلاگ ها، گیف های متحرک، ویدیوهای زنده، توصیفات مشتری، ارائه های ضبط شده و وبینارها می شود. اولین قدم شما این است که بفهمید محتوای ویدیویی خود را کجا منتشر می کنید. به عنوان مثال، در اینجا برخی از محبوب ترین پلتفرم های ویدیویی که می توانید در آن ها منتشر کنید، آورده شده است:

  • یوتیوب YouTube
  • وی مئو Vimeo
  • توییتر tweeter
  • فیس بوک Facebook
  • آی جی تی وی IGTV و Story استوری های اینستاگرام
  • تیک تاک Tik Tok
  • اسنپ چت Snapchat

در این بخش باید با دقت بیشتری از روش های بالا استفاده کرد و باید دانست کجا ویدیو را ویرایش و یا خام درج کرده، ویدیوهای خام و ویرایش نشده به سبک vlog برای استوری های اینستاگرام عالی هستند؛ اما همین رویکرد در YouTube به خوبی کار نمی کند. مردم در یوتیوب انتظار دارند ویدیوهای با کیفیت و ویرایش شده ای را دارند؛ برعکس هم صادق است.
به این نکته توجه داشته باشید که محتوای ویدیوی شما بر اساس میزان بازخوردهای دریافتی در هر پلتفرم عملکردی موفق و یا شکست خواهد داشت. درواقع برای انتشار ویدیو باید به این نکته مهم توجه کنید که ویدیوی شما باید کاملاً مناسب آن شبکه اجتماعی باشد.

آیا تولید محتوا به درد کسب و کار من می خورد؟

ایجاد اعتماد در مخاطبان و بازدیدکنندگان

طبق توضیحاتی که تا اینجا دادیم شاید برایتان سوال پیش بیاید که مگر بازاریابی محتوا همان تبلیغات نیست؟ تبلیغات اصولا پر هزینه است. ولی در بازاریابی محتوا در اکثر مواقع در هر کسب و کاری محتوای خود را در رسانه ها و شبکه های اجتماعی خود منتشر می کند. به همین دلیل اینکار هزینه بالایی ندارد.

هر اندازه اطلاعاتی که در اختیار مخاطبانتان قرار می دهید مفید و کاربردی باشد، آن ها بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد. در این صورت راحتتر می توانند از خدمات یا محصولات شما استفاده کنند. نکته مهم این است محتوای خوب نه تنها اعتماد در مخاطبان ایجاد می کند بلکه به مرور زمان علاقه به آن برند نیز در مخاطبان شکل می گیرد. سعی کنید با داستان سرایی در محتوا مخاطبان را بیشتر علاقه مند کنید. برگشت مخاطبان و مشتریان برای هر کسب و کاری یک سود بزرگ است.

مردم نیز اصولا دوباره به سایت هایی سر می زنند که می شناسند، به آن ها اعتماد دارند و می دانند همیشه یک محتوای جذاب انتظارشان را می کشد. پس تولید محتوا باید به صورت منظم و مستمر ادامه پیدا کند. در این صورت کاربران دوباره به سایت شما سر می زنند. شما می توانید تولید محتوای متنی و گرافیکی خود را به دات نرم افزار بسپارید. برای ارتباط با بخش سئو با شماره 02188430578 تماس بگیرید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)