کدام لوگو مناسب کسب و کار من است؟
سه شنبه 17/اسفند/1400 508 طراحی گرافیک

کدام لوگو مناسب کسب و کار من است؟

لوگو باید در کنار برندینگ بتواند در عین سادگی ارتباط مناسب را با مخاطبان آن کسب و کار ایجاد کند و پیام ها، اهداف و ارزش های آن برند یا کسب و کار را به آن ها انتقال دهد. این بدین معنا نیست که تمامی نیازهای شما برای معرفی برند را از لوگو انتظار داشته باشید. این طراحی برندینگ و هویت سازمانی شماست که تمامی ارزش ها را کامل و معرفی می کند. لوگو سبک، نوع شغل و حال و هوای کسب و کار شما را نمایش می دهد. اما همه این لوگوهای موجود در اطراف ما برپایه یک استاندارد مشخص طراحی می شوند.

لوگو را می توان مهم ترین عنصر در ایجاد هویت بصری و برندینگ نام برد. یک نشان حرفه ای باید به گونه ای طراحی شود که در راستای برنامه های افزایش درآمد بوده و در ذهن مخاطب ماندگار باشد همچنین معرف کسب و کار شما باشد.
یک مسئله ای که همواره پیش از طراحی آرم و لوگو ذهن کارفرما و یا طراح را مشغول خود می کند، انتخاب نوع و یا سبک طراحی لوگو است.
در این مقاله 9 سبک متفاوت در طراحی لوگو را به شما معرفی کرده و بستر ارایه آن ها را نیز به شما نشان می دهیم البته به همراه مثال هایی از لوگوهای معروف در دنیا که بر پایه همان سبک طراحی شده اند و تاکنون جزو موفق ترین و با ارزشترین لوگو ها هستند.
شناخت انواع لوگو می تواند تصمیم شما را برای انتخاب نوع طراحی لوگوی خود کمک کند. چرا که تنوع زیاد انواع لوگو شما را به نتیجه ای نمی رساند. یعنی در هر سبکی می توان برای لوگوی شما طراحی خوبی انجام داد. پس برای هماهنگی با برند خود و همچنین سلیقه خود بهتر است درخواست خود از طراحی لوگو را شفاف و واضح تر کنید.
بیشتر کارفرمایان توانایی یک انتخاب درست در طراحی و ساخت لوگو را ندارند و نمی دانند چه لوگویی مورد پسند آن ها می باشد. از همین رو بعد از اینکه لوگو برای کارفرما طراحی شد، باب میل آن ها نمی باشد.

برای اینکه هردو طرف، چه طراح و چه کارفرما، در آخر پروژه رضایت داشته باشند، بهتر است با انواع مختلف لوگو آشنا باشند. هرچند اگر شرکت یا فردی که با آن همکاری می کنید، یک فرد یا شرکت حرفه ای باشد، نمی تواند بدون داشتن اطلاعات کافی از سلیقه و تصورات کارفرما در مورد لوگو، یک لوگوی حرفه ای و همچنین مورد نظر شما را تحویل دهد. یعنی ممکن است یک طرحی درست و خوب باشد اما در سلیقه شما نباشد.
همچنین باید توجه کنید سبک لوگو انتخابی شما باعث ارجحیت هر یک از آن ها نیست.

لوگو مونوگرام

لوگو مونوگرام

علائم اختصاری، مونوگرام یا Letter mark لوگویی است که بر پایه تایپوگرافی طراحی می شود.

مونوگرام معمولا می تواند شامل حرف اول یا چند حرف اول و یا خلاصه حروف اسم تجاری یک شرکت باشد که به صورت یک علامت اختصاری طراحی می شود. اصل سادگی در طراحی لوگو مونوگرام، بسیار بسیار مهم و قابل توجه است.

لوگو هایی که به صورت مونوگرام طراحی می شوند اکثرا لوگوهایی خلاقانه هستند. دلیل این موضوع نیز ذاتا در خود مونوگرام بصورت بدیهی وجود دارد، به این شکل که لوگوهای مونوگرام همواره دست بازی را به طراح لوگو بکارگیری عنصر خلاقیت می دهد. هیولت پاکارد (HP)، جنرال الکتریک، IBM، ناسا و مک دونالد نمونه لوگوهایی هستند که در سبک مونوگرام طراحی شده اند.

لوگو تایپوگرافی

لوگو تایپوگرافی

نام نوشتاری، تایپوگرافی، لوگو تایپ یا Word mark نوعی از لوگو است.

این لوگو عمدتا بر پایه فونت ها طراحی می شود اما بسیاری نیز آن را به صورت دستی و دور از چارچوب فونت های آماده طراحی می کنند که این روش امروزه مخصوصا در کشورمان ایران بسیار رونق یافته است.
در طراحی لوگو تایپوگرافی، عمدتا تمرکز طراح بر روی نام کامل تجاری یک شرکت است. مبحث مهمی که در این سبک لازم به ذکر است، این است که طراح باید برای پیاده سازی این طرح به خوبی بر مسائل آناتومی حروف و بحث پیوستگی در طراحی لوگو مسلط باشد و حتی کالیگرافی مسلط باشد تا بتواند با یک هارمونی و هماهنگی درست و منسجم، لوگو را طراحی کند. همچنین خوانایی طرح در این سبک مهم می شود لذا باید از فرم های مناسب حروف استفاده کرد.
این نوع می تواند هم به زبان انگلیسی هم فارسی باشد و یا یک طراحی در دو زبان ارایه شود.
این سبک از لوگو برای شرکت هایی که دارای نام مختصر خاص و متفاوت هستند بسیار مطلوب و قابل استفاده است. شما روزانه با بسیاری از لوگو تایپ ها مواجه بوده و در ارتباط هستید، بنابراین می توان مثال های بسیاری از لوگوهای معروف مانند: کوکاکولا، گوگل، اسنپ و… را برای طراحی لوگو به سبک تایپوگرافی اشاره کرد.

لوگو ساین

لوگو تصویری

علائم تصویری، سمبل، آیکون، Sign، پیکتوگرام یا Pictorial mark ها عمدتا بر پایه یک تصویر گرافیکی طراحی می شوند.

سبکی که بیشتر شامل آیکن ها و یا شمایل گرافیکی است. این نوع لوگو ها انتخاب های بیشتری را در طراحی به کارفرما و طراح در جهت مفهوم سازی و زیباسازی لوگو می دهد. همواره تصاویر ابتدایی ترین و سریع ترین راه انتقال مفهوم از گذشته دور تا امروز بوده اند. پس تاثیر و ماندگاری لوگو تصویری بر روی ذهن مخاطب امری بدیهی و مسلم است.

به طور کلی این لوگو بوسیله اشکال، آیکون ها، طرح ها و رنگ های مختلف طراحی می شود که یک نماد بصری را برای کسب و کار شما خلق می کند. این نوع لوگو بسیار مناسب شرکت هایی است که می خواهند تصویری ماندگار از کسب و کار خود را روی ذهن مخاطب به یادگار بگذارند. در کنار طراحی تصویری یک نوشته با عنوان شرکت و یا اسلوگان (شعار) شرکت از فونت های موجود قرار می گیرد که با توجه به تصویر آن هماهنگ می شود.

نکات مهم قبل از راه اندازی وب سایت - طراحی لوگو و نقش هویت سازمانی

لوگوهای تصویری جزو رایج ترین لوگوهای موجود در دنیا هستند که به عنوان مثال می توان از لوگو شرکت های بنز، توییتر و اپل به عنوان لوگوهای طراحی شده در سبک تصویری نام برد. اما در نظر بگیرید سادگی، حضور تنها یک ایده در لوگو به موفقیت این لوگو ها کمک کرده است. همچنین باید توجه کنید که وقتی نام اپل و لوگو آن در ذهن شما می آید تنها تصویر ساده شده یک سیب گاز زده نیست، بلکه برندینگ، روحیه ای که این برند ساخته، محصولات و کیفیت ارایه خدمات آن نیز در نظر شما می آید.

پس از یک لوگو انتظاری اندازه خود آن و کارکرد آن داشته باشید. همچنین سادگی در لوگو حرف اول را می زند چرا که قرار است از سایز دو سانتی پرینت فاکتور یا سربرگ تا سر درب شرکت تناسب و کیفیت خوبی داشته باشد.

پپسی لوگو انتزاعی

لوگو انتزاعی

لوگوهای انتزاعی یا Abstract یک نوع خاص از لوگو های تصویری هستند. به گونه ای که به جای تصاویر قابل درک در لوگو تصویری، مانند سیب در لوگو اپل و پرنده در لوگو توییتر، از یک یا چند فرم و شکل انتزاعی و هندسی و غیر هندسی استفاده می شود تا به وسیله آن، پیام کسب و کار شما به شکلی متفاوت، ساده تر و بعضا زیباتر به مشتری منتقل شود.
لوگوهای انتزاعی یا به ترجمه تحت اللفظی “لوگو چکیده” اجازه ایجاد یک تصویر واقع بینانه و زیبا و منحصر به فرد از برندتان را به شما خواهد داد. لوگو شرکت های آدیداس و پپسی جزو لوگوهاییی هستند که به سبک انتزاعی طراحی شده اند.

لوگوهای انتزاعی یا Abstract یک نوع خاص از لوگو های تصویری هستند. به گونه ای که به جای تصاویر قابل درک در لوگو تصویری، مانند سیب در لوگو اپل و پرنده در لوگو توییتر، از یک یا چند فرم و شکل انتزاعی استفاده می شود تا به وسیله آن، پیام کسب و کار شما به شکلی متفاوت و بعضا زیباتر به مشتری منتقل شود.

لوگوهای انتزاعی یا به ترجمه تحت اللفظی “لوگو چکیده” اجازه ایجاد یک تصویر واقع بینانه و زیبا و منحصر به فرد از برندتان را به شما خواهد داد. لوگو شرکت های آدیداس و پپسی جزو لوگوهایی هستند که به سبک انتزاعی طراحی شده اند.

لوگو مسکات

لوگو مسکات

مسکات یا Mascot یک شخصیت است. شخصیتی که قرار است بیانگر و نشان دهنده کسب و کار شما باشد. شخصیتی که بصورت رو در رو می تواند با شما ارتباط برقرار کند.
این شخصیت می تواند شامل انسان، حیوان و حتی اشیا نیز باشد. یک شخصیت ساده و تصویر سازی شده که بسیار مناسب طراحی لوگو برای شرکت هایی است که به دنبال ایجاد یک فضای سالم برپایه کودکان و خانواده و حتی خارج از این چارچوب نیز هستند. لوگو مسکات به علت سبک کارتونی، فانتزی و رنگارنگی که دارند، معمولا سرگرم کننده هستند. از لوگو KFC می توان به عنوان معروف ترین لوگو مسکات نام برد.البته لوگوهایی مانند چیتوز و چاکلز نمونه های ایرانی این سبک از طراحی لوگو هستند. بعضا این شخصیت ها مدیر آن شرکت نیز هستند. مانند همین کی اف سی.

لوگو ترکیبی

لوگو ترکیبی

لوگو ترکیبی یا Combination از تلفیق لوگوتایپ و لوگو تصویری خلق می شود. این لوگو به دلیل اینکه مباحث مختلف لوگو تایپ و لوگو تصویری را شامل می شود، نیازمند زمان بیشتری در پروسه طراحی است. انسجام و هماهنگی این اجزا جداگانه بسیار مهم بوده و در صورت عدم وجود هارمونی لازم بین طرح ها، لوگویی زننده و از قبل شکست خورده حاصل کار خواهد بود.
این اجزا، یعنی عکس و نوشته، می توانند روی هم قرار بگیرند و یا در کنار یکدیگر باشند و با هم ترکیب شوند. در ضمن شما می توانید با استفاده از خلاقیت خود، از تلفیق عکس و نوشته یک تصویر مستقل ایجاد کنید. لوگو های ترکیبی مناسب شرکت هایی هستند که نیازمند داشتن طرح های تصویری و تایپوگرافی برای استفاده در موقعیت های مختلف دارند. یعنی اینکه به لوگو تصویری خود یک تایپوگرافی منحصر به فرد را تخصیص می دهند و یا برعکس به گونه ای که شرکت یا کسب و کارشان با طرح کاملا تخصصی وارد بازار شود. کینگ برگر، چیپس دوریتس و لاکست مثال های برجسته از لوگو تلفیقی یا همان ترکیبی هستند. این لوگو ها با فونت فارسی نیز قابل پیاده سازی هستند.

طراحی لوگو

لوگو امبلم Emblem

یک لوگو امبلم یا Emblem از یک نوشته یا یک فونت درون یک شکل یا آیکون تشکیل شده است.
لوگوهای امبلم به دلیل چشم نوازی و خاص بودنشان تاثیر قابل توجهی را روی مخاطب دارند. از این رو این نوع و سبک از طراحی لوگو، آن بیزینسی که تاثیر قابل توجهی روی مخاطب را خواهد داشت، به بهترین شکل نمایش می دهد. لوگو هارلی دیویدسون و لوگو بسیار معروف و ارزشمند استارباکس از جمله لوگو هایی هستند که به سبک امبلم طراحی شده اند.

مینیمال لوگو

لوگو مینیمال

ارائه مفهوم با حداقل ها، وظیفه لوگو مینیمال یا Minimal است. امروزه طراحی مینیمال به عنوان یک روش برای پیاده سازی لوگو نیز شناخته می شود. در طراحی مینیمال سعی بر این است که با حداقل ترین و ساده ترین شکل ممکن، یک لوگو متناسب و زیبا برای یک کسب و کار طراحی شود. پس وقتی کارفرما در نظر دارد یک لوگو مینیمال سفارش دهد باید بدانید ساده ترین تغییر در این سبک پیاده می شود و خلاقیت آن ساده ترین حالت آن است. پس نباید دنبال تصویر، نیست در جهان بودن و یا یه چیزیم داشته باشه باشد! مینیمال یعنی ساده ترین حالت یک فرم.
البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که سادگی بیش از حد لوگو نباید به زیبایی آن ضربه بزند. عمومیت داشتن بعضی از طرح ها در سبک مینیمال باعث ایجاد ضعف در این نوع طراحی شده است که ریسک انتخاب این سبک را بالا می برد اما نمایش هویت و ارزش های کسب و کارتان به سریعترین شکل ممکن و ماندگاری بالا، از مزیت های طراحی لوگو به سبک مینیمال است. بعد از برندینگ با این سبک می توانید اشکال ساده را برای خود کنید.

می توان از لوگو نشنال جئوگرافیک به عنوان معروفترین لوگو مینیمال یاد کرد.

طراحی لوگو سه بعدی

لوگو سه بعدی

لوگو های سه بعدی و یا 3D لوگوهایی هستند که پایه طراحی آن از بعد تشکیل شده و از قواعد پرسپکتیو نیز تبعیت می کند. البته ممکن است فقط اجرای سه بعدی داشته باشند اما از یکی از روش های قبلی استفاده کنند. دنیای طراحی سه بعدی جذابیت بصری بسیار بالایی برای هر شخص دارد. در این سبک از طراحی لوگو، ممکن است یک لوگو تصویری به یک لوگو سه بعدی تبدیل شود و یا یک تایپوگرافی نیز به همین شکل به یک طرح سه بعدی تبدیل شود و یا هر دو ی آن ها می توانند در یک لوگو ترکیبی باهم سه بعدی شوند و این بستگی به خلاقیت طراح، شناخت مخاطبان و خواسته کارفرما دارد.
لوگو های سه بعدی در گذشته اغلب برای شغل های کلاسیک و رسمی به کار می رفت ولی امروزه می توانید این لوگو های جذاب را در هر زمینه ای مشاهده کنید. از لوگو کمپانی هایی همچون یونیورسال گرفته تا فایرفاکس، همه شامل این دسته از لوگوها می شوند.

خاص بودن و جذابیت بصری بسیار بالای لوگو های سه بعدی باعث شده است که در دنیای امروزی این سبک از طراحی جزو ترند های طراحی لوگو در سال های اخیر قرار گیرد. البته لازم به ذکر است که این لوگوها صرفا در نرم افزار هایی با فضای سه بعدی طراحی نمی شوند. بسیاری از طراحان هستند که با استفاده از فضای دو بعدی و با علم بر قوانین فضای سه بعدی اقدام به طراحی لوگو مدنظر خود می کنند. چه بسا لوگوهایی به این سبک طراحی شده اند که بسیار جذابتر و موفق تر از دیگر لوگوهای سه بعدی بوده اند.

شناخت انواع لوگو چه کمکی به ما می کند؟ شناخت انواع لوگوها به شما این کمک را می کند که به هنگام سفارش طراحی لوگو، سبک مورد علاقه خود را به خوبی شناسایی کند و در همان مسیر طراحی را شروع کرد.
در جواب سوال کدام سبک از همه بهتر است؟ نیز باید گفت این موضوع کاملا سلیقه و انتخاب است و نمی توان یک سبک را بهتر از سبک دیگر دانست.
نکته مهم آخری که لازم است به عنوان سفارش دهنده توجه کنید این است: به اندازه تمام طراحان جهان می توان برای لوگوی شخصی، لوگو شرکت یا محصول شما طراحی انجام شده و طرح خوبی باشد اما شما آن را دوست نداشته باشید.
لذا باید انتخاب کنید که چه سبکی، چه انتظاری و چه خواسته ای از لوگو خود دارید تا بتوانید با دریافت اتود هایی از طراح خود به نتیجه دلخواه و همچنین حرفه ای خود نزدیک شوید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)