انتخاب دامنه و تاثیر آن در سئو
سه شنبه 26/بهمن/1400 464 سئو و بهینه سازی سایت

انتخاب دامنه و تاثیر آن در سئو

دامنه یا domain چیست؟

domain همان آدرس سایت اینترنتی شماست. همان طور که برای کسی که می خواهد به منزل شما بیاید آدرس مشخصی وجود دارد، برای کسی که می خواهد از سایت شما بازدید بکند نیاز است تا آدرس سر راست و دقیقی را به او بدهید و آن آدرس همان آدرس دامنه است. پس به راحتی می توان گفت منظور از دامنه همان آدرس سایت شما است. مانندیا google.com و... برای اینکه بتوانید وارد سایتی شوید نیاز است تا دامنه را در مرورگر خود وارد کنید.

بخش های مختلف دامنه

  • نام دامنه

همان نام یکتایی است که شما در روز اول کسب و کارتان انتخاب کردید تا بعد از آن افراد شما را با همان نام بشناسند. مثلا شرکت اپل نام دامنه خود را apple انتخاب کرده است.

  • پسوند دامنه

همان عبارتی است که پس از نام دامنه شما و بعد از نقطه قرار می گیرد. برای مثال همان com. احتمالا برای شما نیز در روز های ابتدایی پیش آمده تا پرسیده باشید که نام دامنه خود را با چه پسوندی به ثبت برسانید. بسیاری از افراد با پسوند هایی مثل ir،net،org و... آشنایی دارند. جالب است بدانید که امروزه پسوند های زیادی برای ثبت آدرس اینترنتی سایت در دسترس کاربران قرار گرفته است. البته که این پسوند ها با هدف تمایز بین کسب و کار ها ایجاد شده است. مثلا پسوند دامنه shop برای فروشگاه های اینترنتی ایجاد شده است و شما می توانید پس از انتخاب یک نام دامنه منحصر به فرد، آن را با پسوند shop به ثبت برسانید. مثلا اگر کتاب فروشی آنلاین دارید می توانید دامنه book.shop را انتخاب کنید (که قطعا همان روز اول معرفی این پسوند خریداری شده است).​

انتخاب دامنه

نکاتی که باید هنگام انتخاب دقت کنید

  • تایپ دامنه باید راحت باشد

نام دامنه باید طوری باشد که نوشتن آن توسط کاربر با مشکل مواجه نشود و تا حد ممکن کوتاه باشد و به سادگی ملکه ذهن آن ها شود. مثلا یکسری کلمات فارسی اگر به انگلیسی تایپ شود، به چند شکل مختلف نوشته می شود؛ مثلا کلمه گوشی را به شکل های gushi، goushi، gooshi می توان نوشت.

دقت کنید که حتما دامنه شما تا حد امکان مختصر باشد، چون همین کوتاه بودن باعث می گردد راحت تر در ذهن مخاطب حک شود و از همه مهم ‍ تر تایپ آسوده تری هم داشته باشد.

  • در نام دامنه از کلمات کلیدی استفاده شود

استفاده از کلمات کلیدی که مربوط به کسب و کار شماست در نام دامنه استفاده کنید، چون این کار کاربران به راحتی از حوزه کاری شما مطلع خواهند شد و همچنین در بالارفتن رتبه گوگل نقش موثری خواهد داشت. امروزه چون دامنه های بسیار زیادی با کلمه کلیدی به ثبت رسیدند، شما باید خلاقیت به خرج دهید و دامنه مناسب را ثبت کنید.

  • بررسی نام مورد نظر در شبکه های اجتماعی

قبل از انتخاب یک اسم حتما باید آن را در شبکه های اجتماعی چک کنید تا ببینید برندی به این اسم هست یا نه.

برای برندسازی بهتر است که نام دامنه و اکانت هایتان در شبکه های اجتماعی یکسان باشد. این کار باعث می شود تا کاربران و مشتریانتان شما را آسوده تر در شبکه های اجتماعی پیدا کنند.
و برای جلوگیری از مشکلات و مسائل قانونی باید از به کار بردن نام هایی که نشان تجاری دارند خودداری کنید.
خوب حالا سؤال اینجاست که چطور می توانید به سرعت نام دامنه مورد نظر خود را در شبکه های اجتماعی و نشان های تجاری چک کنید؟

این کار با استفاده از ابزاری به نام Knowem به سادگی قابل انجام است. نام مورد نظر خود را در این ابزار جست و جو کنید تا ببینید در کدام شبکه های اجتماعی قابل استفاده می باشد و همچنین نشان تجاری با این اسم ثبت شده است یا خیر.

  • استفاده از سرویس های ایجاد نام دامنه

برای اینکه به ایده های بیشتری برای انتخاب نام دامنه برسید می توانید از ابزار ایجاد نام دامنه استفاده کنید. به این ترتیب می توانید با وارد کردن نام مورد نظر خود پیشنهادات و ایده های متفاوتی دریافت کنید.
برخی از ابزارهای رایج در این زمینه عبارتند از:

1. Wordoid: شما در این ابزار می توانید کلمه مورد نظر خود را جست و جو کنید و حتی می توانید تعداد کاراکتر، میزان کیفیت و زبان آن را هم انتخاب بکنید سپس لیستی از عبارات ترکیبی به همراه آن کلمه دریافت می کنید.

2. Lean Domain Search: این ابزار کلمه شما را با کلمات کلیدی دیگر ترکیب می کند و لیستی از دامنه های آزاد را ارئه می کند.

3. Domain Hole: با این ابزار می توانید نام های مورد نظر خود را جستجو کنید، دامنه های منقضی شده را ببینید و نام های جدید ایجاد کنید.

4. Netafraz: این سایت هم نمونه فارسی ابزارهای ایجاد نام دامنه می باشد که با جست و جوی کلمه مورد نظر پیشنهاد های جایگزین هم ارائه می کند.​

  • مفاهیم پسوند دامنه

Com: بسیاری تصور می کنند این پسوند دامنه مخفف کلمه company است اما در ابتدا com را از کلمه commerce به معنی تجارت گرفته اند. امروزه این پسوند در سطح بسیار گسترده ای استفاده می شود.

Net: این پسوند از کلمه Network به معنی شبکه استخراج شده است و اکثر شرکت های اینترنتی و شبکه ای از این پسوند استفاده می کنند.

Org: این پسوند از کلمه organization به معنی سازمان گرفته شده و بیشتر سازمان های غیر دولتی و خصوصی از این پسوند استفاده می کنند.
Ir: هر کشوری برای خود پسوند دامنه خاص خود را دارد و این پسوند برای کشور ما، ایران، ir است.

Shop: یکی از پسوند هایی است که در سال های اخیر اضافه شده و قطعا اگر شما یک فروشگاه اینترنتی باشید مجاز خواهید بود از این پسوند در نام دامنه خود استفاده کنید.

Biz: یکی دیگر از پسوند های جدید است و از کلمه business استخراج شده و بیشتر برای فعالیت های تجاری استفاده می شود.
پسوند های بسیار زیادی وجود دارد که در این مجال نمی توانیم به بررسی کامل آن ها بپردازیم. سوالی که ممکن است باز هم برای شما ایجاد شود این است که چه پسوند دامنه ای را انتخاب کنیم و آیا واقعا مهم است که مرتبط با کسب و کارمان باشد؟ جواب این است که اولا تا جایی که ممکن است از پسوند های پر استفاده تر مثل com استفاده کنید و در جواب سوال دوم هم باید بگوییم حتما به نوع کسب و کار و مفهوم پسوند دامنه خود دقت کنید.

انتخاب دامنه

ارتباط دامنه با هاست

هاست فضایی است که شما سایت خود را در آن قرار می دهید. یک سایت شامل فایل ها و دیتابیس است که درون یک سرور یا هاست قرار می گیرد. دامنه ها را با dns به هاست متصل می کنند. زمانی که شما نام دامنه ای را می نویسید، این dns ها ip ها و فایل های سایت مورد نظر شما را فراخوانی می کنند. در نتیجه باید بگوییم با تغییر dns به راحتی می توان سایت را با نام دامنه دیگری بالا آورد. یعنی امکان تغییر دامنه وجود دارد. اما متخصصان حوزه سئو اصلا به شما این پیشنهاد را نمی دهند، مگر اینکه دامنه شما به تازگی ثبت شده باشد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر راجب هاست لینک مقابل را فشار دهید:هاست چیست

سخن پایانی

با توجه به صحبت های بالا برای سایت خود یک دامنه مناسب انتخاب کنید که در ادامه کارتان به مشکل نخورید. و سئو سایتتان را خراب نکند. اگر می خواهید راجب سئو بیشتر بدانید وارد لینک مقابل شوید:سئو

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)