وقتی حرفی برای گفتن ندارید هزینه ای بابت SEO نپردازید
شنبه 13/بهمن/1397 1021 سئو و بهینه سازی سایت

وقتی حرفی برای گفتن ندارید هزینه ای بابت SEO نپردازید

در این مقاله می خواهیم مشخص کنیم بهترین زمان سرمایه گذاری روی SEO سایت چه زمانی است؟

بهترین زمان سرمایه گذاری روی SEO

با توجه به اینکه تب و تاب SEO و بهینه سازی سایت در ایران به بالاترین حد خود رسیده و اغلب افراد و شرکت های فعال در حوزه IT و کامپیوتر پروژه های مربوط به SEO را قبول می کنند و متاسفانه سئو تعرفه مشخصی ندارد و هر فردی بنا به تجربه و علمی که دارد، قیمت آن را مشخص می کند و این باعث سردرگمی مخاطبان و مشتریان می شود.

تصور کنید شما با هزارن فرد و شرکت روبرو هستید که کار SEO را انجام می دهند و هر کدام قیمت خاص خودشان را دارند و این باعث می شود شما انتخاب خیلی سختی داشته باشید. البته از این بابت که فضای رقابتی بوجود می آید خیلی خوب است ولی رقابت همیشه باید سالم و در شرایط یکسان باشد.

سئوی وب سایت

اصلا SEO چیست ؟

SEO مخفف کلمه Search Engin Optimazation است. سئو مجموعه ای از فعالیت هاست که به موتورهای جستجو (گوگل،یاهو و...) کمک می کند راحت تر مطالب و صفحات سایت ها را پیدا کنند.

کار موتور جستجو چیست؟

هر سیستمی که در میان حجم زیادی از اطلاعات، داده های مشخصی را جستجو کند موتور جستجو می گویند.

امروزه حاکمیت صنعت جستجو را گوگل در اختیار دارد که توسط الگوریتم های مشخص و نامشخص عملیات جستجو بین مطالب را انجام می دهد.

چه کاری SEO نیست؟

فریب و یا دستکاری موتورهای جستجو با روش های غیر اخلاقی و به عبارتی گول زدن موتورهای جستجو و کاربران جزئی از سئو نیست.

یعنی اگر می خواهید با روش های فریبکارانه رتبه سایت خود را بالا ببرید همین الان مطالعه این مقاله را متوقف کنید.

البته خوشبختانه گوگل بسیار هوشمند عمل می کند و جریمه های سنگینی را برای این مدل سایت ها اعمال می کند.

جریمه های گوگل برای وب سایت ها همان خارج کردن سایت از لیست جستجوهاست یعنی شما بهترین و زیباترین وب سایت را دارید ولی کاربری از گوگل به سایت شما نمی آید و این یعنی از دست دادن 80 درصد بازدیدکنندگان.

افزایش درآمد با SEO

آیا با SEO درآمد ما افزایش می یابد؟

چیزی که برخی افرادی که در ابتدا سایت می سازند بدنبال آن هستند بازگشت سرمایه در حداکثر زمان است. این خیلی خوب است و شما تا وقتی از کسب و کاری پول در نیاورید، به آن کسب و کار نمی گویند، یک بازی است.

برای همین وقتی سایت ساخته می شود دنبال SEO می روند. دنبال جذب حداکثری مخاطبان و کاربران سایت می روند.

لزوما شما اگر در نتایج موتور جستجو رتبه بالایی داشته باشید منجر به فروش و رشد شما نمی شود. نکته ای که اهمیت دارد بخش فروش و مدل کاری شماست.

فرض کنید روز اولی که شما سایت خود را شروع کردید شما در صفحه اول گوگل باشید. خب اگر 1000 مشتری به سایت شما مراجعه کنند و سفارش خرید و یا هر کار دیگری داشته باشند شما می توانید پاسخ گوی نیاز آن ها باشید؟

باید به تمام این نکات توجه کنید و در صورتی که در نتایج گوگل رتبه اول را داشته باشید ولی مشتریان ناراضی داشته باشید پولی که بابت SEO پرداخت کردید، شما را بعنوان کسب و کار ضعیف معرفی می کند چون زیر ساخت آن را نداشته اید. اوایل شروع هر کسب و کاری دوران طلایی است چون هنوز کسی شما را نمی شناسد و شما تا می توانید فرصت اشتباه دارید.

این نکته که در SEO وجود دارد و در تبلیغات هم هست، شما وقتی ظرفیت مشخصی از حجم کار را دارید از چندین برابر آن حجم، دعوت نمی کنید که از شما خرید داشته باشند. پس ما باید یک استراتژی مشخصی در رابطه با سئو داشته باشیم.

چند نکته درباره SEO

اگر چه به نظر نمی رسد تاکید بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد، اما بد نیست مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم.

طبیعی است که با توجه به روش اجرای تحقیق، آمار و ارقام ارائه شده توسط منابع مختلف، می توانند متفاوت باشند؛ بنابراین شاید بهتر باشد به جای تمرکز بر مقدار دقیق اعداد، بیشتر به مقیاس و اهمیت نسبی آن ها توجه کنیم:

  • مردم جهان روزانه بین 6 تا 7 میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده می کنند (منبع).
  • هفتاد تا هشتاد درصد جستجوگران، به لینک هایی که به صورت تبلیغ (با پرداخت پول) توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، نمایش داده می شوند، نگاه نمی کنند.
  • کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما می شود، در مقایسه با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفته اید، برای تبدیل شدن به یک مشتری هزینه ی کمتری خواهد داشت.
  • جستجو بر روی موبایل طی سال های اخیر همواره روندی افزایشی داشته و از سال 2015 به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ بیشتر شده است. همچنین در حال حاضر، سهم دسکتاپ در میان ابزارهای اتصال به اینترنت در سطح جهان کمتر از 50 درصد است (منبع).

برخی استراتژی های پرکاربرد در رابطه با SEO وب سایت

هنگامی که شما وب سایت خود را بصورت استاندارد ساختید و روی بستر اینترنت منتشر کردید باید برای خودتان استراتژی هایی جهت هدایت کاربران به سایت داشته باشید. برخی صاحبان وب سایت ها از طریق محتوا و مطالب اقدام به جذب کاربر می کنند، برخی دیگر از طریق تبلیغات اینترنتی و یا تبلیغات سنتی و محیطی این کار را انجام می دهند.

به هر حال باید به یک روش مشخصی و یا ترکیب چند روش این کار را انجام و برنامه ریزی کنید. باید از تک تک ثانیه هایی که کاربر وقت و حوصله اش را برای سایت شما گذاشته است استفاده کنید.

ذکر این نکته الزامی ندارد چون همه به آن واقف هستیم که محتوا و تبلیغی که کاربر را به سایت ما ارجاع می دهد صد در صد هماهنگ با مطالب باشد چون در غیر این صورت به اعتماد کاربر لطمه می زند.

پس شما قبل از اینکه هزینه ی زیادی بابت SEO بپردازید می توانید استراتژی خود ار تعیین کنید و مشخص کنید چه حرفی را به مخاطب و بازدیدکننده سایت می خواهید بزنید.

وب مستر تولز

مثلا یکی از مشتریان ما، بعد از زحمات و زمان هایی که صرف ساخت سایت کردند و انتشار آن، بعد از گذشت یک سال اقدام به تغییر نام دامنه سایت کردند. خب ما در مقاله ای اشاره به این موضوع کردیم و در جلسات هماهنگی قبل از شروع پروژه تمام این حرفها زده شده ولی تمام کارهایی که قبل شده بود تقریبا به هدر رفته و باز مجدد یکسری اقدامات دیگری برای دامنه جدید باید اعمال شود که این زیاد جالب نیست.

پس از تعیین استراتژی شما باید از ابزاهایی که گوگل برای صاحبان سایت بصورت رایگان گذاشته است استفاده کنید و درون سایت خود قرار دهید. می توانید این کار را خودتان انجام دهید و یا از شخص دیگری که به این امور مسلط است کمک بگیرید.

پس از اینکه ابزارها را درون سایت خود قرار دادید، باید به جمع آوری فیدبک ها بپردازید. ابزارهایی که گوگل در اختیار ما قرار داده است تمامی کارها و فعالیت های کاربران را جمع آوری و دسته بندی می کند و شما باید علم و بینش آنالیز این داده ها را داشته باشید.

کارهایی که متخصصان SEO انجام می دهند آنالیز و استخراج همین داده هاست و تفاوت SEO کاران اینجا مشخص می شود.

نکته ی مهم این است که SEO یک کار و پروژه ادامه دار است و اینطوری نیست که یک مجموعه عملیاتی انجام شود و تمام. یک SEO کار موفق همیشه با آنالیزها و فیدبک هایی که به شما می دهد، شما را شگفت زده می کند. صرفا نصب ابزارها و چهار تا مقاله خواندن SEO نیست.

گوگل آنالیتیک

SEO کار به شما می گوید که مخاطبان وب سایت از چه مطالبی و از چه محصولاتی بیشتر خوششان آمده است تا شما قدرت خودتان را در آن ها بیشتر کنید.

پس ما باید حرف ها و کارهای جذابی برای مخاطبان سایت داشته باشیم و اگر مثلا فروشگاه اینترنتی هستیم روی روندها خرید، روی اطلاعاتی که در مورد کالا می دهیم و خیلی از موارد دیگر وقت بزارید و بهبود دهیم.

ما در SEO مثل فروشندگی باید فراموش کنیم که ما فروشنده هستیم و تا می توانیم اطلاعات مفید، جذاب و روندهای آسان جلوی پای کاربر قرار دهیم.

اگر بخواهیم مثالی واقعی بزنیم. چند سال قبل شرکت ما، یک نرم افزار نوبت دهی اینترنتی برای درمانگاهی برنامه نویسی کرد. نکته ای که در این پروژه خیلی جالبه این بود که در این درمانگاه اصلا هزینه ی سرسام آوری برای SEO پرداخت نشده ولی به واسطه ی اینکه خدمتی منحصر به فرد ارائه می داد، مردم و کاربران با جستجوهای مختلفی که توی گوگل انجام داده بودند به این سایت کمک کردند تا در نتایج رتبه بالاتری داشته باشد.

البته که این درمانگاه می توانست از طریق محتواهای مناسب و بهره مند شود ولی استراتژی آن ها این نبود.

نکاتی در مورد استراتژی تولید محتوا

این یک مثال و داستان واقعی بود و ما هم می توانیم با خدمات منحصر به فرد و داشتن یک استراتژی مناسب نه به صورت یک شبه ولی بعد از مدتی در نتایج گوگل دارای رتبه های بهتری شویم و اینکه جادویی در سئو وجود ندارد.

این که ما یک روزه رتبه اول گوگل شویم عالی است ولی این که چقدر می توانیم آن جا بمانیم مسئله مهمتری است. شما باید قله هایی که فتح می کنید را نگه دارید و سریع رها نکنید.

کسانی که روی محتوا و ارائه خدمات با کیفیت تلاش می کنند در دراز مدت از ما موفق تر خواهند بود. همچنین می توانید با پرداخت پول به گوگل در رتبه یک قرار بگیرید و دیگر زحمت SEO و تهیه محتوا و... را نخواهید داشت.

این ها برخی از استراتژی وب سایت بود که اشاره شد. اگر در این زمینه تجربه ای دارید، با ما در کامنت ها به اشتراک بگذارید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)